Utrustning för motståndsträning hemma [Komplett kit]

2 min


206
13 delningar, 206 poäng

Du måste inte binda upp dig på ett gym för att komma i form. Du kan skapa ett hemmagym med bara ett par delar utrustning för motståndsträning, som ger dig en total träning av hela kroppen genom att angripa alla stora muskelgrupper. Det finns olika sorters utrustning för motståndsträning, allt från billiga band till dyra maskiner, och alla kan användas för flera olika övningar som bygger styrka i hela kroppen.

Maskiner

Det finns många sorters motståndsmaskiner som tränar både överkroppen och underkroppen, och musklerna i kärnan. De flesta viktmaskiner har en hög vikter en ett dragsystem som erbjuder motstånd under träningspasset, med övningar som isolerar specifika muskelgrupper. Några av de vanligare övningar för styrketräning som sker med hjälp av viktmaskiner inkluderar bröstpress, laterala pulls, sittande hamstring curls, och sittande rodd. Maskiner är extra bra för nybörjare eftersom de flesta är enkla att använda och har en specifik rörelseform som hjälper användaren ha en korrekt hållning.

Fria vikter

Fria vikter, som hantlar och skivstänger, är andra sorters utrustning du kan ha i ditt hemmagym. Dessa vikter är mångsidiga och används ofta för att träna överkroppen, men underkroppen och kärnan kan också angripas med hjälp av det ökade motståndet som fria vikter innebär. Det finns många övningar du kan utföra med fria vikter, som bicep curls och tricep extensions, för att träna armarna. Rodd, bröstpress och omvända flyes tränar bröstet och ryggen, medan kärnan och benen mår bra av squats och vadhöjningar.

Stabilitetsbollar

Stabilitetsbollar bygger muskulär styrka genom en variation övningar som erbjuder motstånd samtidigt som de testar din balans, flexibilitet, och uthållighet. Eftersom bollen är instabil måste musklerna i kärnan engageras under hela träningspasset. Med en stabilitetsboll kommer motståndet från din egen kroppsvikt när du utför övningar som crunches, armhävningar, och squats.

Motståndsband

Ett annat sätt att träna styrka är med motståndsband, som förlitar sig på spänning i bandet för att bygga muskulär styrka. Banden har olika spänning, så du kan göra träningen mer eller mindre intensiv. Det är möjligt att träna styrka i hela kroppen med hjälp av motståndsband, inklusive hamstring curls och squats för underkroppen, bröstpress och back extensions för kärnan, och bicep curls och lateral raises för överkroppen.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (15 röster, snitt: 7,20 av 10)
Loading...