Hjälper träning av över- & underkroppen att bränna fett på magen?


Senast uppdaterad: 28 november 2018

Du är trött på det där irriterande fettet på magen som aldrig tycks försvinna, och du har bestämt dig att tiden är kommen för att göra något åt ​​det. Aeroba övningar, inklusive de som arbetar din över- och underkropp, är en effektiv startpunkt. Dessa övningar bränner kalorier snabbt för att hjälpa dig att minska fett över hela kroppen, inklusive runt magen.

Myten om punktförbränning

Din plan att träna över- och underkroppen för att bränna fett runt mitten kan tyda på att du redan är bekant med myten om punktförbränning. Många människor är dock inte det. Arbeta dina extremiteter hjälper dig att bränna magfettet lika snabbt som träning av dina bålmuskler. Punktförbränning, vilket antyder att du kan bränna fett uteslutande kring en muskel när du tränar den muskeln, är en vanlig träningsmyt.

Träningsexempel

Oavsett hur du gillar att träna, är det inte svårt att hitta övningar som arbetar din över- och underkropp och bränner kalorier snabbt som leder till fettförbränning. Om du gillar att träna i avskildhet i hemmet, överväg jumping jacks eller hoppa rep. De som föredrar frisk luft och solljus av ett träningspass utomhus kan välja mellan jogging, promenader, åka inlines och simning, som var och en kräver att din över- och underkropp arbetar i harmoni. På gymmet, spring på löpbandet eller använd en elliptisk tränare.

Förbränning

När ditt träningsmål kretsar kring fettförbränning välj övningar som bränner kalorier så snabbt som möjligt för att hjälpa dig att skapa det underskott som krävs för att bränna fett. En person på 70 kg kommer att bränna 372 kalorier på 30 minuter genom att hoppa rep, 298 kalorier på 30 minuter löpning vid 8 km/h, 409 kalorier på 30 minuter simning och 335 kalorier under en halvtimmes träningspass på en elliptisk maskin.

Fettminskning

När du skapar ett underskott av 3500 kalorier genom att bränna mer kalorier än du förbrukar kommer du att tappa 0,45 kg fett. Eftersom detta kommer att fördelas över din kropp, kanske du inte märker en omedelbar förändring på fettet runt magen. Nyckeln till en framgångsrik viktminskning är att konsekvent skapa ett kaloriunderskott för att stadigt gå ner i vikt. MayoClinic.com rekommenderar att sätta ett mål för att tappa 0,45 till 0,91 kg av fett per vecka; om du planerar att träna dagligen, kräver denna fettförbränning ett dagligt kaloriunderskott på 500 till 1000 kalorier. Om du håller din kropp i ett läge av kaloriunderskott, kommer du så småningom börja se att magfettet minskar.

Källor