Är det fel att träna med ömma muskler?


Senast uppdaterad: 28 november 2018

Oavsett om det är din första träning på ett tag eller om du är en rutinerad motionär som plötsligt upplever smärtan efter ett långt träningspass är det aldrig kul att vara stel och öm från träningen. Inte bara är det svårt att förflytta sig, det kanske också göra dig orolig för vad som kommer hända nästa gång du tränar. Du kommer inte att skada dig själv genom att snart träna igen – så länge det är inom rimliga gränser.

Grunderna till att ha ont

När du känner dig väldigt öm efter ett träningspass upplever du det som formellt kallas för fördröjd träningsvärk. När du träna musklerna uppstår små bristningar i fibrerna, vilket gör att du känner smärta. Dessa bristningar är där den nya muskelvävnaden kommer att växa fram som ett resultat av träningen – så när du känner smärta kan du vara säker på att du bygger nya muskler. Denna typ av ömhet varar vanligtvis tre till fem dagar.

Bekymmer med styrketräning

Du kan uppleva denna ömhet från att lyfta vikter och gör aerobics, ja nästan alla typer av träning, men om du blir öm från styrketräningen är där några saker att tänka på. För att ge muskelfibrerna tid att reparera dessa brister och bygga ny vävnad måste du ge dem åtminstone en hel dags vila mellan styrketräningspassen, påminner MayoClinic.com. Om du vill styrketräna varje dag måste du variera ditt träningsschema. Du kan till exempel träna överkroppen ena dagen och benen nästa.

Övriga övningar

Om du är öm från aerobisk träning kan du ta det lugnt – men du behöver inte sluta träna helt och hållet, särskilt om musklerna inte är ömma när du rör vid dem. I stället för att till exempel vara med på ytterligare en klass av det där svettiga spinningpasset kan du ta en dag av ”aktiv vila”. Det stimulerar blodflödet och kan bidra till att rensa bort en del avfallsprodukter – det kommer hjälpa dig att reparera dina muskler, som vetenskapsprofessorn inom träning, David Docherty, Ph.D., berättade för ”Men’s Health”. Gå på en promenad eller cykla runt kvarteret till exempel. Om du väljer att göra en annan intensiv träning kan det hända att ömheten försvinner under träningen, men det kan även komma tillbaka ännu mer när du är klar.

Begränsa smärta

Om du lider av mycket smärtsam träningsvärk är tiden verkligen det bästa botemedlet. Inom ett par dagar kan du börja må bättre. Att få en massage eller använda sig av en skumrulle kan hjälpa till med en del av smärtan. Antiinflammatoriska läkemedel kan lindra smärta och minska inflammation, men enligt vetenskapsprofessorn inom träning, Dr. Len Kravitz, gör de negativa bieffekterna av dessa läkemedel dem mindre ideala. Vad som fungerar, enligt Kravitz är en ordentlig uppvärmning. Innan nästa träningspass bör du gå eller jogga långsamt i fem till tio minuter innan du börjar.

Källor