Alla sprintfaser i kortdistanslöpning (+Tips & Övningar)

2 min


209
69 delningar, 209 poäng

För att sprinta snabbt och effektivt är det inte tillräckligt att endast ösa på framåt och pressa dig själv att röra dig så snabbt som möjligt. För att sprinta med rätt teknik bryter metodiskt elitspurtare ned sina löpningsvanor i faser eller delmoment. En sprint kanske är kort, men att vara uppmärksam mot minsta kroppsmekaniska detaljerna under varje delmoment av loppet kommer maximera din fart.

Startfasen

Att starta i rätt position vid loppets början är väsentligt till att starta loppet med kraft. Under startfasen borde löpare huka sig ner och ta händerna mot banan så att kroppsvikten balanseras på fingertopparna. Att fördela vikten jämt mellan händerna och fötterna uppmuntrar en god startform och tillåter ett explosivt tryck från startblocken. Att få en bra start gör att eliten drar sig från resten av löparna.

Accelerationsfasen

Sprintare börjar accelerationsfasen efter dem första två eller tre stegen. Accelerationsfasen går ut på att bygga upp farten. Istället för att luta dig framåt i hög vinkel, minska din framåtlutning så att trampdynorna landar rätt under din viktmittpunkt. Löpare som landar i rätt position och håller en upprätt ställning kommer kunna accelerera snabbare än de som lutar sig okontrollerat fram.

Högsta fartfasen

Vid maxfarten hjälper att vara uppmärksam mot detaljerna dig att hålla farten enda in i slutmålet. Att hålla en upprätt ställning och svinga armarna ner förbi höfterna och upp över axlarna med armbågarna låsta i 90 grader förhindrar deceleration. Om du ser på när elitlöpare springer märker du att de viker upp benen hårt mot rumpan efter varje steg. Ju längre tid foten har kontakt mot marken, ju saktare du kommer att springa. Snabba kontakter och lyft ger dig högsta farten.

Andra tips och övningar

För att hålla farten framåt och hålla sig stadiga fokuserar löpare rakt framåt och har tunnelseende under loppet. Med en avslappnad nacke, ansikte och käke kan du fokusera bättre på att hålla farten och balansen utan att spänna dig. Att spänna magmusklerna gör det lättare att hålla dig upprätt under maxfartfasen. Professionella coacher rekommenderar övningar såsom att gå på tårna, rumpsparkar och hopp för att utveckla och upprätthålla goda spurtvanor.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (13 röster, snitt: 8,85 av 10)
Loading...