Hur man sprintar med rätt teknik [10 Steg] [Tips]

2 min


201
12 delningar, 201 poäng

Att sprinta är en sorts kort löparrunda där målet är att röra sig från början till slut så snabbt som möjligt. Spurtar kan vara allt från 100 till 800 meter. Öka rörligheten och hastigheten genom att använda en ordentlig startposition och teknik för att spurta.

När det gäller tillställningar på banan och fältet används startfållor oftast för att komma in i en bra startposition, men när du tränar eller övar behöver du inte startfållor. Bär alltid ett par bra löparskor och spurta på ett jämnt underlag med tillräckligt drag.

Guide

Steg 1

Ställ dig i en startposition. Ha fötterna isär, i axelbredd. Om du ska stå upprätt bör du ha den dominerande foten framåt och den andra foten cirka tre fotlängder bakom dig.

Steg 2

Böj knäna och tryck rumpan bakåt så att din torso lutar framåt i en vinkel, och musklerna i underkroppen är spända och balanserad.

Steg 3

Böj armbågarna och peka den hand som inte är dominerande framåt, och den andra handen bakåt (eller, för en lägre och mer lutande startposition, kan du sträcka ut den fot som inte är dominerande ännu längre tillbaka, sänka dig själv ännu mer, och placera händerna på marken med raka armar).

Steg 4

Håll huvudet i samma vinkel som din torso och titta nedåt, precis framför dig.

Steg 5

Skjut ifrån med din dominerande fot och börja spurta.

Steg 6

Kupa händerna lätt, men ha dem fortfarande avslappnade. Gör inte knytnävar. När de är höjda bör armarna pumpas högt, men de bör aldrig gå högre än kinderna. När de är sänkta bör de aldrig gå längre tillbaka än till höfterna.

Steg 7

Spring genom att ständigt skjuta dig framåt med tårna. Spring inte med platta fötter eller på hälarna. När du är helt utsträckt bör det bakre benet vara rakt medan det främre benet är böjt med högt knä. När det är höjt bör foten peka lätt uppåt. Foten bör landa platt och, när den andra foten kommer till, hälen bör lyftas upp för att kunna skjuta ifrån med tån.

Steg 8

Spring så att armarna pumpar vid benen. Håll armarna i en stark 90 graders vinkel, parallellt mot sidorna. Din torso bör luta lätt framåt, i linje med det bakre benets vinkel när det är helt utsträckt.

Steg 9

Andas djupt och rytmiskt när du springer. Andas ut varannan gång du pumpar armarna.

Steg 10

Låt kroppen sakta ned naturligt och gradvis när du passerat mållinjen.

Tips & varningar

  • Stretcha alltid och värm upp musklerna för att förhindra kramp och säkerställa ordentlig blodcirkulation.
  • Träna genom att gradvis öka distans och antal repetitioner.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (7 röster, snitt: 8,00 av 10)
Loading...