Hjärtspecialist: ”Hur & varför man ska skapa en egen löpningsrutin”

2 min


221
14 delningar, 221 poäng

Hälsofördelarna av att löpträna är obestridbara och innefattar lägre blodtryck, förbättrad hjärthälsa, ökad bentäthet, en bättre lipidprofil, förbättrat immunförsvar och viktkontroll, enligt Peter Schnohr, hjärtspecialist och ledare i Köpenhamns stads hjärtstudie rapporterar sidan Science Daily. Du behöver dock inte begränsa dig till tråkiga fem km på löpbandet för att förbättra din hälsa. Ta din joggingrunda genom pittoreska omgivningar eller parker i närheten för att göra träningen till en njutbar rutin.

Guide

Steg 1

Tänk på din startplats. Om du planerar att börja jogga så snart som du kommer hem från jobbet, så bör du kanske designa dina rutter med en destination i åtanke. Du kan jogga till närmsta bibliotek eller göra en loop genom parken. Om du är beredd att sätta dig i bilen först så får du fler alternativ. Du skulle kunna planera din rutt vid ett naturreservat, längs en älv eller genom en tätort.

Steg 2

Välj en terräng. Om du fortfarande känner av en gammal skada, så bör du troligtvis planera att din rutt tar dig till plana vägar eller genom en bana. Om du letar efter en utmaning, så kan en tur genom skogen eller uppför ett berg passa dig bättre. Försäkra dig dock om att du är ordentligt utrustad för en stenig terräng.

Steg 3

Utforska. Kör genom närmsta grannskap för att bekanta dig själv med de vackra platser som finns. Du kanske upptäcker en vacker, gammal stadsdel eller en ny park som du kan inkludera i din rutt. Var noga med säkerheten, dock. Du bör aldrig springa längs en avskild eller illa belyst väg, enligt University of Southern California Department of Public Safety.

Steg 4

Bestäm distansen. För en kort session så är det kanske bäst att designa en rutt på 1,5 km som gör en loop genom ditt grannskap. Överväg att köra till ett naturreservat för en joggingsession på 8-16 km. Designa åtminstone en rutt med flexibla distanser. I din stad, till exempel, så kanske tre kvarter är 1 km och sex kvarter ungefär 1,5 km. Om du har ett hum om avståndet, så kan du lätt öka längden på din rutt om du har lite extra tid.

Steg 5

Planera ut rutten. Rita den på en gammaldags, fysisk karta eller använd en app som MapMyRun för att skapa en virtuell joggingrutt.

Tips och varningar

Möt trafiken när du joggar och ha på dig ljusa, reflektiva kläder så att du blir synlig för de mötande fordonen.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (8 röster, snitt: 8,13 av 10)
Loading...

Påminn dina vänner att hälsa är viktigt, dela!

221
14 delningar, 221 poäng