Situps vs Stabiliserande core-övningar

2 min


190
11 delningar, 190 poäng

Både situps och stabiliserande övningar för kärnan tränar magmusklerna. Stabiliserande övningar för kärnan handlar dock inte bara om magmusklerna, utan också musklerna i ryggen. Båda dessa övningar kan medföra fördelar, men situps isolerar en enskild muskel medan övningar för kärnan tränar flera muskler i en enda övning.

Muskler som används

Både situps och övningar för kärnan fokuserar på särskilda muskler i bålen. En av de muskler som används primärt är rectus abdominis, den synliga muskeln framtill i kroppen. Rectus abdominis utvecklas och blir det åtråvärda ”sexpack” som ofta är målet med situps och övningar för kärnan. Andra muskler inkluderar inre och yttre obliques, transversus abdominus, diafragma, och bäckenmusklerna. Övningar för kärnan använder också muskler i ryggen, som erector spinae, quadratus lumborum och lumbar multifidus.

Situps

Situps fokuserar främst på att utveckla rectus abdominis. En av rectus abdominis främsta funktioner är att låta ryggraden böjas framåt och sedan rätas upp igen. Situps böjer och rätar på ryggraden för att aktivera magmusklerna, men fokus är nästan helt på rectus abdominis, med lite eller ingen ansträngning för de andra magmusklerna.

Övningar för core

Övningar som stabiliserar och utvecklar kärnan angriper hela kroppens center. Detta inkluderar rectus abdominis, men innefattar också alla andra muskler i magen och ryggen. Övningar för kärnan, som plankan, kabelrotation, och crunches med en balansboll, arbetar för att utveckla stabilitet och styrka i hela din torso.

Att tänka på

Att utveckla stabilitet och styrka i kärnan ger dig fördelarna med ökad stabilitet i ryggraden och förbättrad balans. All rörelse kommer från kärnan, så ju mer utvecklad kärnan är, desto mer kommer du få fördelar på andra områden, som rörelser och aktivitet. Situps är en effektiv, isolerande övning som specifikt angriper rectus abdominis och kan vara effektivt för att stärka och tona, tillsammans med övningar som stabiliserar kärnan. Börja alltid måttligt med dina övningar för magen eller kärnan, och rådfråga ett fitnessproffs om du är osäker på vilka övningar du bör börja med.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (15 röster, snitt: 7,07 av 10)
Loading...