Sänks pulsen med tiden om man tränar?

2 min


190
50 delningar, 190 poäng

Din puls är ett av de bästa sätten att mäta din generella hälsa och fitnessnivå. Genom att gå igenom olika hastigheter och göra aerobisk träning till en del av din träningsrutin kan du öka hjärtats effektivitet och sänka pulsen. Generellt sett har vältränade, hälsosamma individer lägre puls än otränade, ohälsosamma personer.

Vilopuls

Din vilopuls är den bästa startpunkten för att påbörja pulsträning. Du kan mäta upp din vilopuls genom att lägga två fingrar mot blodkärlen på din handled, räkna antalet slag på sex sekunder, och multiplicera detta antal med 10. En genomsnittlig vilopuls är 60 – 80 slag per minut. Såvida du inte har ett specifikt, hjärtrelaterat tillstånd betyder en lägre puls oftast att du har ett bra allmänt fysiskt tillstånd.

Hjärtats styrka

Ett av de främsta sätten som regelbunden uthållighetsträning bidrar till en lägre vilopuls är genom effekten på hjärtats styrka. Precis som alla andra muskler kommer ditt hjärta att svara på den ökade ansträngningen genom att öka dess energi, pumpa mer blod för varje slag, och förbättra den kardiovaskulära effektiviteten.

Blod

Förutom mängden blod som ditt hjärta pumpar för varje slag så är även kvalitén och syreinnehållet i ditt blod viktigt för att öka din kardiovaskulära hälsa. Regelbunden aerobisk träning resulterar i hälsosammare blod genom att öka mängden plasma eller vätska i blodet, och genom att öka antalet syrebärande röda blodceller i kroppen.

Träningszoner

Om du går från en relativt inaktiv livsstil till en aktiv träningsrutin bör du inte gå upp till maximal intensitet redan från början. För att undvika att utsätta ditt kardiovaskulära system för för mycket ansträngning bör du fokusera på aerobiska träningspass minst tre gånger i veckan, och ha en puls som är 50 % – 80 % av din maxpuls. Du kan räkna ut din maxpuls genom att ta 220 minus din ålder. Om du är tillräckligt vältränad kan du utmana systemet genom att experimentera med kort, intensiv intervallträning, vilket gör att du hamnar i den anaerobiska pulszonen över 80 %.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (14 röster, snitt: 7,00 av 10)
Loading...