Viktigt om Proteinomsättning vid hård träning (10% ”försvinner”!)


Senast uppdaterad: 27 november 2018

När du tränar börjar kroppen bryta ner lagren kolhydrater, fett och protein för att förvandla dem till energi. Även om kroppen föredrar att bryta ner lagrade kolhydrater kommer dessa att tömmas under längre perioder högintensiv träning. Extrem träning resulterar i att protein bryts ner snabbare och omvandlas till energi, vilket även kallas för proteinomsättning.

Energikällor under träning

Din kropp bränner olika bränslen under ett träningspass, beroende på typen av träning och långvarighet. Under de första minuterna träning är kolhydrater den huvudsakliga källan till energi. Sedan börjar kroppen byta ner fett för att använda det som bränsle, och sedan protein. Under den första timmens träning utgör protein dock mindre än 2 % av energikällorna. Det är bara under extrem eller förlängd träning som kroppen börjar förvandla protein till energi.

Proteinomsättning

När du tränar extremt eller mycket länge förvandlar kroppen protein till en energikälla. Proteinomsättningen kan utföra allt från 5%-15% av bränslelagret om du tränar i tre till fem timmar. Under intensiva träningsförhållanden kan protein utgöra upp till 10% av de totala energikraven. Din kropp föredrar att bryta ner glykogen och fett för att få energi, men använder protein om det behövs. Mängden protein som används varierar beroende på individens lager av glykogen och fett.

Specifika aminosyror

Protein består av individuella aminosyror som binds samman, och när du tränar omsätter kroppen vissa aminosyror snabbare än andra, för att bespara muskelvävnad och förse dig med snabb energi. Aminosyrorna leucin och alanine bryts ner för att forma energi under alla sorters uthållighetsträning. Glutamin frigörs och bryts dock bara ned under extrem träning.

Protein som besparas under träning

Även om kroppen använder muskelprotein under träningen föredrar kroppen att spara så mycket protein som möjligt. Under normala omständigheter bryter kroppen ner och släpper ut använda aminosyror i urin, men träning förändrar detta. Istället för att frigöras via urin tas aminosyrorna upp av kroppen och används för att bespara muskelprotein. Denna förändring i metabolismen säkerställer att du får tillräckligt med energi, och minskar nedbrytningen av protein från muskelvävnad.

Källor