Övningar att undvika om du har skadat rotatorkuffen


Senast uppdaterad: 8 december 2018

En skadad rotatorkuff kan orsaka smärta vid armvridningar, beroende på skadan position och svårighet. Du kan fortfarande motionera med en skadad rotatorkuff, och sjukgymnaster kan visa övningar som hjälper återfå styrkan och rörelseförmågan. Men det finns vissa övningar som helt borde undvikas eller modifieras om du har en rotatorkuffsskada. Konsultera en läkare innan du prövar någon av dessa övningar.

Frivikts militärspress

Militärspress är en styrkeövning där du står med antingen hantlar eller en skivstång och pressar vikten upp över huvudet. Det kan vara svårt för rotatorkuffen eftersom du vanligtvis lyfter vikterna ut framför dig och över axlarna innan du lyfter. Vridande rörelsen och vikten kan ställa för mycket tryck på rotatorkuffen och förvärra skadan eller smärtan. Eftersom frivikter är svårare att kontrollera, försök att använda en träningsmaskin speciellt designad för militärpressar med nästan inget motstånd. Du kan kontrollera rörelsen bättre och hitta din rotatorkuffs begränsningar.

Isometriska push-ups

Fastän primära målet med push-ups är att träna överkroppsstyrkan, används också armarna och rotatorkuffen. Inkorrekt hållning eller isometriska push-ups, vilka har saktare upprepningar, kan också sätta dålig tryck på kuffarna. Försöka att använda en push-up alternativ som har mer armkontroll, som push-ups med knäna på marken eller att ha händerna i axelbredd.

Freestyle simning

Freestyle simning kan utmatta rotatorkuffarna. Freestyle-simningsarmrörelsen använder en hel rotation av armen över huvudet och under vattnet, vilket lägger på större motstånd. Det samma kan sägas om ryggsimning. Om du simmar mycket, sluta inte helt med simningen. Använd rörelser som hundsim eller att simma på rygg med armarna mot sidorna. Du kan också ha med saktare mer kontrollerade armrörelser för att hjälpa rotatorkuffsstyrkan återkomma.

Boxning

Boxning är en till sport eller övning som endast använder armarna. Boxning mot motstånd, som en boxningssäck eller en person, kommer att förvärra rotatorkuffsskadan. Vissa boxningsslag som att slå över huvudet eller en hook kommer också påverka en skadad rotatorkuff med rörelserna, men jabs och raka slag kan orsaka mindre stress. Om du vill boxa som träning, försök att boxa med lätta handskar eller inga handskar alls. Öva slaget sakta för att se vilka begränsningar din rotatorkuff har.

Källor

Artikelbetyg:
1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (13 röster, snitt: 8,85 av 10)
Loading...
Ämnen: