Bygg din egen OCR-hinderbana – 4 typer av banor


Senast uppdaterad: 8 december 2018

Du kan få upp konditionen med en hinderbana i trädgården som matchar utrymmet du har. Hinderbanor kan utformas för att passa din nuvarande kondition och ta hänsyn till medicinska besvär. Rep, däck, träbrädor och plaströr är ramen för banan som du kan använda för att öva upp din agility, fart och styrka utan att lämna hemmet.

Handikappsbanor

Handikappade människor som använder rullstolar kan ta del av hinderbanor som har koner att manövrera kring och rep att dra i och objekt att skjuta på. Ge alltid en synskadad deltagare in icke-synskadad partner för säkerhetens skull. Hjälp icke-handikappade deltagare förstå banans svårighetsgrad genom att låna ut rullstolar eller knyta ögonbindel för ögonen och ge dem en käpp att använda på banan. Använd en plats med plan och asfalterad mark om du har deltagare i rullstol.

Militärhinderbanor

Gör en bana med militärkänsla med ett rep som korsar en lergrop. Ställ upp raden med däck som deltagare kan kliva i när de följer banan. Ha med en träställning till att klättra på och glida ned för och en eller två välplacerade löskokta ägg i en tunnel att kräla sig igenom vid banans slut. Be deltagarna utföra tajmade push-ups eller liknande övningar innan de springer banan. University of New Mexico har en liknande bana baserad på militären som de använder för teambuilding och för att uppmuntra positiv lagarbete.

”Fit Females”-bana

Demi Moore satte ribban högt för kvinnofitness i sin roll i filmen G.I. Jane. Skapa en bana som utmanar kvinnor att nå samma fitnessnivå. Lägg ut en sluttande bräda i banan till sit-ups. Installera ett rör mellan två stolpar till pull-ups. Knyt knutar i ett rep varje par decimeter och häng upp i ett stadigt träd för att klättra. Gör en bro över en pool genom att ställa ut stora stenar med långa mellanrum, vilket ersätter behovet att göra longer på gymmet. Och börja banan med fem minuters löpning på plats.

Multi-banor

Hopprep kan få alla att röra på sig och hjärtat pumpandes. Skapa en klättervägg också som en utmaning. Häng ett rep från toppen för de som vill klättra på så vis. Ställ upp en smal träbräda över marken för att pröva och stärka balansen.

Källor