Gå ner i vikt snabbare med träning i värme eller kyla


Senast uppdaterad: 26 november 2018

Att tappa vikt snabbare genom att träna i kalla eller varma temperaturer är inte möjligt. Även om träning i kallare temperaturer bränner lite mer kalorier på grund av ökningen i metabolismen för att hålla kroppen varm är det inte en så stor skillnad. Du kanske tror att en varmare temperatur får dig att svettas och bränna fler kalorier, men att träna i värme tröttar ut dig och gör kroppen mer benägen att torkas ut.

Att träna i kyla

  1. Klä på dig ordentligt. Låt inte kallt väder hindra dig från att träna och bränna de få extra kalorier som du bränner jämfört med när du tränar i värme. Klä dig i flera lager, så att du kan ta av dig när du har värmt upp och du svettas, och klä på dig igen när du kyls ner. Se till att täcka öronen och händerna.
  2. Värm upp genom att jogga lätt i fem minuter innan du går utomhus. Ge sedan kroppen en 30 sekunders paus med några minuters mellanrum, under de första tio minuterna av träningspasset när du tränar utomhus.
  3. Drick mycket vatten, precis som du skulle göra under en varm dag. Även om du inte känner att du svettas på grund av kylan kan du svettas precis lika mycket på grund av alla lager kläder.
  4. Om du springer på kvällen bör du springa i väl upplysta områden. Med kylan kommer snön, och den farliga svarta isen. Om du inte vill behöva hålla ögonen öppna hela tiden bör du springa en sträcka som du vet är säker från de farliga förhållanden som kyla kan medföra.

Att träna i värme

  1. Bär minimala, lätta kläder för att undvika att du blir för varm. Att bära mindre kläder låter mer svett avdunsta och kyla ner dig, så att du kan fortsätta med träningspasset. Undvik mörka färger. Bär material som andas, som bomull eller stretchtyg, som hjälper huden andas genom att hålla fukt borta från huden.
  2. Undvik att bli uttorkad av värmen, som sänker din energinivå och din förmåga att träna och bränna kalorier. Drick 1,5 – 2 dl vatten var tjugonde minut medan du tränar. Om du ska träna längre än en timme behöver du öka mängden vatten du dricker innan ditt träningspass.
  3. Träna under de svalare delarna av dagen – innan solen har stigit helt eller medan den går ner – för att undvika solens extrema hetta. Att träna mitt på dagen, i en hög temperatur, kommer göra att träningspasset blir kortare, och du kommer inte kunna bränna lika många kalorier som du annars skulle göra.

Tips & Varningar

  • Pressa inte kroppen förbi dess gränser. Om värmen eller kylan blir för mycket behöver du avbryta träningspasset och gå inomhus för att varva ned eller värma dig.
  • Lär dig känna igen varningstecknen när det gäller att träna i extrema temperaturer.
  • Bär alltid solskyddskräm när du tränar utomhus.
  • Om du är ovan vid att träna under extrema förhållanden behöver du rådfråga en läkare innan du påbörjar en ny rutin.

Källor