Vad är en muskelbristning? (Lösning med is & Antal dagar vila)


Senast uppdaterad: 8 december 2018

Om du någonsin har spelat en sport så har du antagligen hört din tränare säga att du inte ska stuka något. Det är ett gott råd till alla, även dem som inte tränar hårt.

Identifiering

En muskelbristning är när fibrerna i en muskel i kroppen har sträckts för långt, vilket resulterar i en svår skada. I akuta fall kan bristningen leda till blödning i muskeln då kapillärerna brister. Denna sorts skada brukar hända dem som deltar i en sport, men händer andra också. Du kan lida av en bristning från extrema eller onödiga aktiviteter, en dålig uppvärmning innan aktiviteter eller en dålig flexibilitet och konditionering som inte är vad som krävs för sporter du deltar i.

Effekter

När du lider av en muskelbristning känner du mycket smärta i området där skadan skett (bästa och vanligaste tecknet), men du kommer också antagligen ha svårt att röra den skadade kroppsdelen. Ibland kommer du senare upptäcka svullnade och missfärgning av huden. I vissa allvarliga fall kan du också höra ett poppande ljud när du känner första smärtan från bristningen.

Lösning

Om du genomlidit en muskelbristning stoppa omedelbart det du gör, höj på kroppsdelen och lägg på is. Lägg aldrig isen direkt på huden. Lägg isen i en plastpåse och linda in i en tunn handduk. Lämna kylpacket på muskelbristningen i under 15 minuter eftersom en längre tid kan försvåra skadan. En tumregel är att du borde isa muskeln en gång i timmen på skadedagen och varje tre timmar dagen efter. När smärtan försvunnit (ge dig flera dagars vila), kan du börja träna muskeln igen, men gör alla aktiviteter långsamt och försiktigt.

Varning

Det är en god ide att konsultera med din läkare när du har fått en muskelbristning, speciellt om du har fått blödningar eller inte kunnat röra muskeln. Även vid lindriga skador borde du prata med din läkare om smärtan finns kvar efter ett par veckor.

Olika typer

Det finns vissa sorters bristningar som gör mer än beskriva skadeområdet. De flesta läkare följer ett gradssystem när de diagnostiserar patienterna, från Grade I till Grade III. Första graden påverkas endast ett begränsat antal fibrer i muskel och det finns lindrig smärta och ingen styrkeminskning. Andra graden har en större skadezon med sträckta fibrer och mer smärta och svullnade eller blåmärken och en liten styrkeminskning. Tredje graden är den mest allvarliga och svåra av muskelbristningarna. Denna sortens diagnos brukar betyda att du har rivit isär hela muskeln eller att senan har dragit sig från muskeln. Du kommer ha väldigt ont och svår svullnad och missfärgning. Ofta kan du till och med se en buckla i muskeln som brast.

Att tänka på

För att skydda dig själv från en muskelskada se till att träna och konditionera kroppen för din sport eller aktivitet. Det kommer inte bara öka din rörlighet och styrka i din sport, men också göra musklerna mera anpassningsbara och spänstiga under träningen. Se till att stretcha ordentligt innan och efter du har motionerat eller spelat en sport.

Artikelbetyg:
1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (12 röster, snitt: 9,00 av 10)
Loading...
Ämnen: