Kan löpning bränna bort kärlekshandtagen?

2 min


195
12 delningar, 195 poäng

Det är lätt att dölja ett par små kärlekshandtag under kläderna, men om dessa förargliga fettbitar runt midjan fortsätter att växa kommer du snart ha slut på bra kläder. Stäng garderobsdörren och öppna ytterdörren, och ge dig ut på en joggingrunda. Att jogga är ett effektivt sätt att bränna fett över hela kroppen och att bli av med dina kärlekshandtag.

Myten om punktförbränning

Att bränna fett skulle vara enklare om man specifikt kunde angripa fettlager i vissa delar av kroppen, men detta är faktiskt inte möjligt – trots det du kanske hör på reklam. Denna teori, känd som punktförbränning, är en myt som av CNN kallas för ”en myt som vägrar försvinna”. Enligt American Council on Exercise kommer träning bränna fett över hela kroppen, snarare än det område som du fokuserar på.

Kaloriunderskott

En enkel metod för att förlora dina kärlekshandtag är att skapa ett kaloriunderskott, alltså att du bränner fler kalorier än du konsumerar varje dag. Att skapa ett kaloriunderskott på 3 500 kalorier resulterar i att du bränner ett halvt kilo fett. Att jogga är en effektiv övning som hjälper dig att snabbt bränna kalorier för att uppnå detta underskott. Harvard Medical School noterar att en person som väger 83 kilo kommer att bränna 355 kalorier på 30 minuter om denne joggar i en takt om 8 km/h. Om personen istället kan jogga i en takt om 95, km/h kan denne bränna 444 kalorier.

Att tänka på

Alla joggar olika snabbt, och utgår från sin uthållighet, vikt och fitnessnivå. I en artikel på BBC Sport säger löparcoachen Mike Antoniades att joggning är allt som sker upp till 9,5 km/h. Om du är snabbare än så springer du, och om du är mycket långsammare än så går du. Om du har ont i lederna rekommenderar Antoniades en snabb promenad istället för en joggingtur, då påverkan på kroppen av gång är mindre än den av jogging.

Hur mycket ska man jogga?

Hur mycket du behöver jogga för att bränna bort dina kärlekshandtag beror på flera faktorer, inklusive hur mycket fett du har lagrat i kroppen. Amerikanska Department of Health and Human Services rekommenderar att vuxna personer ska utöva minst 150 minuters aerobisk träning på mellanhög intensitet per vecka, men om du vill öka resultaten av träningen kan du höja tiden till 300 minuter per vecka. Fördela dessa 300 minuter över hela veckan för att inte överanstränga kroppen.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (8 röster, snitt: 8,00 av 10)
Loading...