Lista med exempel på BRA träningsmål


Hälsosamma vuxna behöver träna minst 30 minuter per dag, fem dagar i veckan, men att få tid för ett träningspass i ett hektiskt schema kan vara svårt. Motivation kan vara svårt att hitta, särskilt om du tränar utan ett tydligt mål. Genom att definiera dina mål i början av din träningsupplevelse kan du komma ihåg dessa mål när du tappar motivationen. Att bli starkare, hälsosammare, och lyckligare kan hjälpa dig göra träningen till en mer prioriterad aktivitet i ditt liv.

Att kontrollera din vikt

En regelbunden träningsrutin kan hjälpa dig kontrollera vikten och till och med gå ner ett par kilo, särskilt när du kombinerar den med en hälsosam kost med lågt kaloriinnehåll. För att gå ner i vikt måste du skapa ett underskott mellan de kalorier du konsumerar och de kalorier du bränner varje dag. Både konditionsträning och styrketräning hjälper till att bränna kalorier för att balansera kaloriintaget och kaloriförbränningen, vilket gör det lättare för dig att hantera vikten. Att sätta ett mål om ett underskott på 500 kalorier per dag kan få dig på rätt väg och göra att du tappar cirka 0,5 kilo per vecka, enligt MayoClinic.com.

Förhindra medicinska problem

American Orthopaedic Society for Sports Medicine noterar att träning kan reducera risken för kardiovaskulära sjukdomar som, tillsammans med stroke, är de två vanligaste dödsorsakerna i USA. Oavsett om du är ung eller gammal så leder regelbunden träning till förbättrad hjärtfunktion, minskade beläggningar i artärerna, och sänkt kolesterol, vilket är riskfaktorer för hjärtsjukdomar och stroke.

Våra senaste produkttester

Sponsorlänkar från Svenskt Kosttillskott

Stärka benen och kroppen

Nedbrytning av ben och begränsad fysisk aktivitet kan få dig att sakta ned, så gör bättre styrka och ökad uthållighet till ett av dina främsta mål för regelbunden träning. Träning har bevisats öka bendensitet och sakta ned förlusten, enligt Centers for Disease Control and Prevention. CDC noterar också att oavsett hur gammal du är kan kroppen stärkas med hjälp av ökat motstånd och ökat antal repetitioner i din träning.

Höj humöret

Träning är inte bara bra för kroppen, det höjer också din mentala ställning. En av de viktigaste fördelarna är att det höjer ditt humör och dina energinivåer. Träning frigör hormonen endorfin, som får dig att må bra då den höjer dina energinivåer och får dig att känna dig lyckligare, enligt MayoClinic.com. träning kan dessutom höja humöret baserat på självförtroende – du känner dig bättre gällande både dig själv och dina ansträngningar på gymmet.

Källor