Skip to main content

Populära vitamin A-tillskott

Betakaroten
BetaGranat
A-creme
WNT Betakaroten Mega+

Fakta om A-vitamin

När det gäller A-vitamin är det varken särskilt ljus- eller värmekänsligt och på grund av detta är vitaminen nästan resistent för bearbetning och matlagning. Är A-vitamin däremot utspädd i lösning är den känsligare för ljus och syre, och då särskilt vid höga temperaturer. I A-vitamin finns antingen ren retinol, och det få du i dig när du äter animalier som finns i fisk, ägg och kött. Betakaroten är ett vattenlösligt förstadium av A-vitamin, och det får du i dig till exempel när du äter morötter. Den fettlösliga A-vitaminen utsöndras mycket långsamt från kroppen. Äter du ett nyttigt fettintag i den kost du äter så blir även upptaget av A-vitamin bättre.

Hela 90 % av A-vitamin är lagrat i levern, därför innehåller inälvsmat mycket A-vitaminer. Om du får infektioner och vissa sjukdomar kan det leda till brist av A-vitamin, även om din tarmflora har några fel, kan det hämma omvandling av betakaroten till A-vitamin. Om du äter ett sunt och normalt fettintag genom din vanliga kost förbättrar du upptaget av A-vitamin, och detta beror på att vitaminen är fettlöslig. A-vitamin är en fettlöslig vitamin, och är därför beroende av din kropps förmåga att absorbera fett. Den avsöndring som upptas av saltsyra, pankreasenzymer, lipas och galla står i direkt förbindelse till din kropps förmåga att ta upp A-vitamin i den mängd som behövs.

Tyvärr finns det vissa tillstånd som kan förhindra denna avsöndring och då tar inte matsmältningen och metabolismen upp den tillgång som A-vitamin behöver. Att förrådet kan minska snabbt kan bero på fysisk- eller extrem mental stress. Har du en kronisk sjukdom, smärtor i kroppen, någon form av fysisk traumatisk nedsättning, då minskar tillgången på A-vitamin. Har du drabbats av någon slags tumör som bildas i matsmältningssystemet kan gallans sekretion minskas och då blir alla fettlösliga ämnen även mindre disponibla för kroppen.

Vad behövs A-vitamin för?

Du behöver A-vitamin för att kunna se ordentligt, och för att både hud och slemhinnor ska kunna fungera normalt. Det hjälper även till att en normal järnomsättning samt immunförsvar. A-vitamin har också stor betydelse för att ett foster ska utvecklas och även växa som det ska, särskilt i den tidigaste delen av utvecklingen när det bara är ett embryo. Det är också viktigt för att barnet ska få bra syn, därför brukar gravida kvinnor få tillskott av A-vitamin under graviditet och amning. Förutom att V-vitamin är absolut oumbärligt för synen har A-vitamin också stor betydelse för de cellmembran som finns i kroppen. Det förstärker slemhinnorna, som i sin tur bidrar till en mindre risk för att utveckla allergier.

A-vitamin behövs också för att din hud ska behålla sin spänst och att den ska få vara frisk. A-vitamin behövs också för att läka skador du kan fått på dina ben, det är även fördelaktigt för hår och tandkött. Det är också mycket viktigt för ditt immunförsvar som det nämnts tidigare, detta beror på att risken minskar att du ska få cancer och drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. A-vitamin kan ges om du har stora problem med akne eller andra hudproblem, svåra kramper vid menstruation, PMS och övergångsproblem. Det är även bra mot migrän, håravfall, stress, trötthet och magsår. Som du kan läsa, är A-vitamin viktigt, men det är ändå sällan du behöver ta extra tillskott. Det har även hänt att godartade tumörer minskat risken att bli till elakartade och även förhindrat spridning av cancer till andra delar i kroppen. A-vitamin är också bra mot förhöjda kolesterolvärden, och många fler saker.

Äter du extrem fettfattig och ensidig kost, eller om du äter för mycket fet och friterad mat, då är det stor risk att du inte får i dig tillräckligt med A-vitamin. Har du sjukdomen cystisk fibros eller kanske celiaki, som är ett sjukdomstillstånd där produktionen av lipas inte är tillräcklig, då behöver du extra A-vitamintillskott. Just lipas är ett ämne som hjälper till för att emulgera A-vitamin, så det kan tas upp av blodet och även lymfan. Om du tar extra Olestra eller kanske stora mängder av fibertillskott som till exempel psyllium så minskar ditt A-vitaminupptag.

I vilka livsmedel finns A-vitamin?

I animaliska livsmedel hittar du A-vitamin såsom i lever, kött, fisk, ål, vissa berikade margariner, ägg och i mjölkprodukter. En antioxidant som är viktig är betakaroten som omvandlas till vitamin-A i din kropp, och det hittar du i vegetabilier som är gula och röda, till exempel i nypon, morötter, tomat, spenat, mango och i aprikoser. Andra livsmedel som det finns mycket A-vitaminer i är bland annat lammlever, renlever, nötlever, stekt kycklinglever, grislever, levergryta av nötkött, bredbar pastej, kalvlever, hemlagad leverstuvning, palt på lever, stuvad kycklinglever och skivbar leverpastej.

Vad är A-vitamin?

När det gäller A-vitamin så finns det i det mesta av det du äter, men i olika former. Den vanligaste formen heter betakaroten, och den lagras under huden, skyddar huden och ger den mer färg. Om du tar multivitaminer är det A-vitamin i form av retinol som är vanligast. Summerar vi A-vitamin är det en fettlöslig vitamin som är viktig och nödvändig för ögats funktioner, och då är det speciellt mot mörkerseende. A-vitamin behövs för att du ska vara immun mot infektioner och det är även viktigt för celldelningen. Som det står här ovan är det viktigt för gravida kvinnor att få i sig rätt mängd av A-vitamin, och det på grund av att fostret ska växa som det ska.

A-vitamin förekommer i många olika former och de största grupperna är karoten och retinol. Karoten finns i kost som kommer från växtriket och retinol finns i animalisk kost. Det är främst i levern som A-vitamin lagras. Ämnet betakaroten är ett förstadium till A-vitamin och det kan omvandlas till A-vitamin när som helst det behövs. Huden är det som drabbas hårdast om du får i dig för lite A-vitamin, akne, mjäll och torr hud är symptom på eventuell brist. Men som sagt när det gäller symptom av olika slag bör du uppsöka läkare för att en professionell bedömning ska kunna göras. Det är nämligen inte bra att själv börja ta vitamintillskott om du nu inte har brist på någon eller några vitaminer.

Fördelar

Om du tar multivitaminer finns A-vitamin i alla dessa. Det är däremot väldigt ovanligt med enbart tillskott på A-vitaminer. Då är det i form av betakaroten som omvandlas till A-vitamin du ska använda och det är till för dig som vill att din solbränna ska förbättras. Om du äter tabletter som innehåller betakaroten får din hud ett glänsande lyster och huden skyddas också mot solstrålarna som kan vara farliga. Än finns ingen forskning som klarlagt detta, men om du äter betakaroten i syfte för att solbrännan ska förbättras bör du ta det regelbundet i minst tio veckor. Det är också viktigt att du intar lite fett samtidigt, och tillskottet ska även tas tillsammans med maten. I morötter finns mycket karoten, och det är bra om du kokar morötterna för då frisätts karotenet.

Nackdelar och bieffekter

Det finns risk att du kan få i dig för mycket A-vitaminer och det beror på att det lagras i kroppen och det är just retinol som du bör vara mest försiktig med. Om du överdoserar A-vitamin när du till exempel är gravid kan fostret få skador. Du som är gravid bör inte äta mer än 1 mg extra A-vitamin om dagen. Äldre person som äter extra tillskott kan få benskörhet, och allmänt visar sig överskott av A-vitamin genom att du exempelvis upplever illamående, huvudvärk, kräkningar, att huden fjällar, du blir lättretlig, kan få dubbelseende, håravfall, skador på benvävnaden och också leverskador.

Dosering

Rekommenderade intag av A-vitamin är:

  • Hos män, 0,9 mg per dag.
  • Hos kvinnor 0,7 mg per dag.
  • Hos ammande kvinnor 1,1 mg per dag.
  • Hos gravida kvinnor 0,8 mg per dag. Observera att du som gravid inte bör äta mer än 3 mg per dag.
  • Hos barn är det omkring 0,4 mg per dag som gäller.

Tecken på brist på A-vitamin

Det första tecknet på brist på A-vitamin är att du får sämre mörkerseende, det man kallar nattblindhet. Även överkänslighet mot ljus, ögonkatarr, inflammerad och oren hy, sköra naglar och att du får nedsatt immunförsvar mot inflammationer kan vara ett tecken på brist på A-vitamin. Om du dricker för mycket alkohol, har för lågt fettintag, utsätts för passiv rökning, eller röker mycket själv kan du drabbas av A-vitaminbrist och även om du lider av järn, – protein- eller zinkbrist. Äter du en normalkost får du i dig tillräckligt med A-vitamin, och i Sverige är det mycket sällsynt med A-vitaminbrist. Däremot i U-länderna har ofta både vuxna och barn problem med A-vitaminbrist, och då är ofta orsaken blindhet. Det är cirka 250 miljoner barn i U-länderna som lider av brist på A-vitaminer. WHO:s mål är att kunna eliminera dessa barns brist på A-vitamin och de konsekvenser som det leder till i de delarna av världen. Vissa åtgärder de försöker hjälpa till med är att se till att kvinnorna ammar sina barn, att ge barnen extra tillskott av A-vitaminer, och se till att det odlas mer grödor som är A-vitaminrika och också se till att utbilda de människor som bor där i hur de ska kunna få i sig mer A-vitaminer.

Överdosering av A-vitamin

Givetvis är det heller inte bra att överdosera A-vitamin, och tar du doser på mer än 3 mg per dag, kan du bli förgiftad. Nu är det inte vanligt att du får i din sådana mängder, men för gravida kvinnor är det väldigt viktigt att se till att de inte får i sig mer än de behöver, likadant med spädbarn. Eftersom A-vitamin är skelettnedbrytande och kan leda till att äldre får höftfrakturer, räcker det intag som de får i sig genom den föda de äter. Därför bör kvinnor som redan passerat klimakteriet inte få i sig mer än 1,5 mg per dag. Vid akut överdosering av A-vitamin kan du få kräkningar, illamående, tappa aptiten, få huvudvärk och yrsel. Du kan även få problem med koordinationen, bli lättretlig, få dimsyn eller dubbelseende. Andra symptom är trötthet, sömnsvårigheter, klåda kring ögonen och torr hud. Det har rapporterats ett 50-tal olika symptom om du drabbats av kronisk överdosering. Exempel på andra symptom än ovanstående är ataxi, håravfall, viktförlust, ont i buken, leverskador, smärtor i ben och leder, smärta och stelhet i musklerna, och som kvinna kan din menstruation utebli. Känner du av dessa problem besöker du som sagt läkare för en provtagning, och äter du extra A-vitaminer bör du sluta med det och då bör även symptomen försvinna.

När är det ökad risk att du kan utveckla brister?

Om du dricker mycket alkohol och har problem med levern, som brukar vara ett något som alkoholmissbrukare ofta har problem med, då minskar också A-vitaminens upplagring. Även nyfödda barn kan vid födseln ha små reserver av A-vitamin. Har du problem med kronisk diarré, problem med sänkt bukspottskörtelfunktion, eller om du efter en mag- och tunntarmoperation kan du ha för lågt fettintag. Även vid brännskador eller om du har diabetes så leder det till minskad omvandling av ämnet betakaroten som är förstadiet till A-vitamin. Lider du av protein-, zink- eller järnbrist kan det beror på en bristande mobilisering. Det finns även andra faktorer som kan påverka ditt behov av extra A-vitamin och det är till exempel tillsatser och gifter i maten, miljögifter, om du får i dig förorenat dricksvatten, är aktiv rökare eller utsätts för passiv rökning. Om du äter mat som innehåller låg proteinhalt eller begränsat med gula och gröna bladgrönsaker, och gula frukter, kan du få ett onormalt lågt intag av A-vitaminer och då behöver du givetvis extra tillskott.

Sammanfattning

I Sverige är det mycket sällan att någon lider av A-vitamin, och det är inte många som behöver ta extra tillskott. Får du i dig för mycket A-vitamin kan du bli sjuk, och få symptom så som huvudvärk, nattblindhet, illamående eller håravfall. Äldre människor som får i sig för mycket A-vitamin kan få problem med benskörhet. Gravida kvinnor däremot brukar få tillskott för att barnet ska växa och utvecklas som det ska. Det som lider av alkoholmissbruk, röker, eller blir utsatt för passiv rökning ofta, kan också behöva tillskott. A-vitamin brukar finnas tillräckligt i den kost du äter.

Hur sker produkturvalet?

Wolber är ett verktyg och guide för högpresterande som är dedikerade till att förbättra alla aspekter i sitt liv.

Wolber ger dig handfasta guider, material samt inspiration för att hjälpa dig att nå din fullaste potential.

Vårt uppdrag är att göra produkturval mer simpelt.

Att köpa saker på internet kan vara riktigt jobbigt.

Vi har ambitionen att göra shopping på nätet radikalt mycket enklare.

Det här är anledningen till att vi byggde wolber.se; ett smart verktyg som stöttar dig i din resa att filtrera fram den rätta produkten till ett bra pris. Det är ett enklare sätt att köpa på pricken det du är i behov av.

Vår webbplats är specialdeisgnad för att hålla saker lättöverskådligt. Klicka helt enkelt bara på rätt kategori i navigationen och du får direkt en topplista med de bästa produkterna som passar dina önskemål.

Hur fungerar det? Vi använder en avancerad mjukvarurobot som på egen hand läser in de populäraste produkterna hos en eller flera e-butiker, analyserar dem och sparar dem i en databas och beslutar sedan de bästa produkterna med hänsyn till hur länge produkterna varit populära. Resultatet blir vår kraftfulla “Wizdom of the crowd”-topplista, som rankar varje produkt i fallande ordning.

Wolbers mjukvarurobot analyserar massor data. Vår mjukvarurobot läser tusentals produktlistningar åt dig, så du direkt kan hitta den produkt väldigt många andra redan testat och anser är bäst.