Skip to main content

Mest populära vassleproteinpulvren

BioTechUSA Iso Whey Zero Laktosfri
Core Whey Protein
Core Protein Pro
Core Protein Delite
Better You Laktosfritt Vassleprotein
Self Omninutrition Whey Shake
Micro Whey Lactose Free
Micro Whey Active Stevia
Pro Nutrition Whey Protein
By BOBBY Fantastic Protein

Proteinpulver är ett vanligt förekommande kosttillskott för folk som tränar, framför allt de som ägnar sig åt styrketräning eftersom protein är ett av de ämnen kroppen behöver för att bygga muskler. Proteinpulver finns i en mängd olika former, och en av de allra populäraste är vassleprotein. Det är dock mer känt under sitt engelska namn som är ”whey protein”. Faktum är att världsproduktionen av denna typ av proteinpulver sägs uppgå till någonstans mellan 120 000 och 150 000 ton, en gigantisk siffra som säger mycket om hur populärt vassleproteinpulver är världen över.

I den här guiden ska vi ta oss en titt på exakt vad vassleprotein är för något, vad som är dess fördelar, eventuella nackdelar och bieffekter, samt vad som är de rekommenderade doseringarna. Vi hoppas att på så sätt kunna ge dig en bra överblick över vad vassleprotein är för något och vad det är bra för. Sedan är det upp till dig själv att avgöra om det är något för dig, eller om du klarar dig bra utan vassleprotein.

Vad är vassleproteinpulver?

Vad är då vassleprotein för något? Svaret på denna fråga är att det är ett protein som är lösligt i mjölkserum eller vassla efter att något kallat kaseinerna har aktiverats vid ett pH-värde på 4,6 vid 20°C. I övrigt består vassleprotein av ämnena β-laktoglobulin, α-laktalbumin, serumalbumin, immunglobuliner och proteos-peptoner.

Precis som det finns olika typer av protein så finns det även olika typer av vassleprotein. Dessa olika typer kallas för koncentrat, isolat, samt hydrolysat. Koncentrat består förstås av vassleprotein, men även av olika typer av fetter samt laktos. När det gäller isolat så har denna typ av vassleprotein bearbetats. På så sätt lyckas tillverkarna få bort i stort sett både allt fett och all laktos. Resultatet av detta blir att vassleprotein i isolat-form har en högre proteinandel än vad som är fallet med koncentrat.

Sist men inte minst har vi en typ av vassleprotein vid namn hydrolysat. Detta är den typ som i majoriteten av fall används till protein som kosttillskott. Det beror på att en stor del av proteinet har hydrolyserats. Att det har hydrolyserats innebär att proteinet har brutits ner till aminosyror och till peptider. Resultatet av det blir att proteinet anpassar sig bättre efter kroppen så att den kan ta upp det bättre och snabbare. Just därför lämpar det sig utmärkt för att användas till kosttillskott eftersom det bidrar till att bygga muskler så snabbt och effektivt som möjligt.

När det gäller vassleprotein som kosttillskott är det vanligast att det förekommer i pulverform. Hur mycket protein pulvret innehåller varierar från märke till märke, men generellt brukar proteinhalten ligga kring 80 %. Sedan finns det även så kallade gainers där det utöver vassleprotein även ingår en stor mängd kolhydrater. Just därför lämpar sig gainers bäst för dig som vill gå upp i vikt.

Att dricka protein rakt upp och ner smakar i de flesta fall inte särskilt gott, minst sagt. Därför är i stort sett samtliga proteinpulver ute på marknaden numera smaksatta. När det gäller smaker finns det ett stort utbud av olika sådana. Populära varianter inkluderar bland annat vanilj, choklad och jordgubbe. Detta blandar du sedan med vatten eller mjölk. Blandar du det med vatten smakar det i de flesta fall inte särskilt gott men använder du istället mjölk så blir smaken betydligt bättre. Smaken påminner då lite om en milkshake eller liknande.

Precis som när det gäller andra typer av kosttillskott är det viktigt att notera att vassleproteinpulver aldrig bör användas som utbyte mot en vanlig kost. Den gyllene regeln är istället att det endast bör användas som ett supplement. Se därför till att du inte använder vassleproteinpulver som din enda källa till protein, utan använd det istället som ett sätt att få ett extra proteintillskott vid sidan om det protein du får i dig från din mat.

Fördelar

Det finns flera fördelar med vassleprotein och vassleproteinpulver som du kan få nytta av, oavsett om du är en person som ägnar dig åt styrketräning eller inte. En av dessa är att vassleprotein innehåller alla de viktigaste aminosyrorna samtidigt som det har både det bästa upptaget samt det bästa biologiska värdet av alla typer av protein. Något som starkt bidrar till den höga nivån på det biologiska värdet hos vassleprotein är att det består av ett stort antal grenkedjade aminosyror och även av glutamin. Det är i sin tur något som har positiva hälsoeffekter för kroppens cellhälsa, muskeltillväxt, och proteinsyntes. Faktum att majoriteten av vassleproteinpulver inte innehåller något fett eller laktos vilket gör att det är ett utmärkt alternativ för dig som vill bygga muskler samtidigt som du vill minska ditt kroppsfett. Dessutom innebär det att det är ett utmärkt alternativ för dig som är laktosintolerans.

Vassleproteins viktigaste funktion är dock att det bygger upp muskelmassa. Just därför har vassleproteinpulver blivit så pass populärt som det är bland kroppsbyggare och andra personer som ägnar sig åt styrketräning. Vassleproteinpulver är dessutom väldigt smidigt och bekvämt att ha med dig när du går till gymmet. Efter ett träningspass är det nämligen viktigt att du får i dig protein så fort som möjligt för att kroppen ska kunna börja bygga upp de muskler du brutit ner under träningspasset. Istället för att behöva stressa och rusa hem för att laga mat är det då betydligt mer smidigt och bekvämt att blanda ditt proteinpulver med vatten eller mjölk, skaka om det, och sedan dricka det samt kanske ta en banan vid sidan om. Då slipper du stressa för att få i dig näring, utan kan istället i lugn och ro ta dig en dusch, kanske basta en stund, byta om, och ge dig av hemåt. Sedan kan du utan stress ställa dig och laga mat när du väl kommit hem.

Vassleprotein är dessutom ett utomordentligt supplement för dig som känner att du får i dig för lite protein. Som tidigare nämnt ska du absolut inte använda vassleproteinpulver som din enda proteinkälla, men vissa personer kan av olika anledningar ha svårt att få i sig tillräckliga mängder protein. I dessa fall är vassleproteinpulver alltså ett utmärkt sätt att se till så att du får i dig tillräckliga mängder protein på.

Anledningen till varför du kanske inte får i dig tillräckligt med protein via din kost kan handla om en mängd olika omständigheter. En sådan är hälsoskäl. Lider du av kataboliska sjukdomar som till exempel aids eller cancer så kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med föda, och då är proteinpulver ett utmärkt alternativ. Detsamma gäller om du genomgår cellgiftsbehandling.

Vassleproteinets hälsofördelar slutar dock inte där. Studier har nämligen visat att det dessutom bidrar till att öka kroppens glutationsvärden. Det innebär i sin tur att det även fungerar som en oxidant för kroppen vilket har en positiv inverkan på dess immunförsvar. Vidare finns det även de som hävdar att vassleprotein kan användas till förebyggning och förbättring av sjukdomen Parkinson, samt att proteinbrist minskar antalet hjärnceller och har en negativ inverkan på kroppens kognitiva funktioner.

Det är dessutom inte endast kroppens fysik som vassleprotein påverkar. Vissa forskare menar nämligen att det även har positiva effekter för vårt mentala mående. Dels kan det användas för att behandla stress och trauma, detta eftersom kroppens omsättning av protein ökar vid dessa tillstånd.

Nackdelar och bieffekter

Vassleproteinpulver som kosttillskott är ett omdebatterat ämne i träningskretsar. Det finns nämligen många nutritionister och andra personer som menar att proteinpulver är onödigt. Detta grundar de på det faktum att så länge du äter en hälsosam och balanserad kost så får du redan i dig tillräckliga mängder med protein. Därför finns det enligt dessa personer ingen anledning att spendera pengar på dyra proteinpulver. Närmare bestämt så rekommenderar Sveriges olympiska kommitté att du som styrketränar bör få i dig 1,6–1,7 gram protein per kroppskilo dagligen. De hävdar i sin tur att detta är något som det i majoriteten av fall inte krävs något proteinpulver för att uppnå. Detta gäller dock inte för kroppsbyggare eftersom de behöver ett större proteinintag än någon som är mindre seriös med sin träning. Precis som när det gäller övriga träningsfrågor så rekommenderar vi dig helt enkelt att göra på det sätt som du känner för och som passar dig, oavsett om det innebär att du tar proteinpulver eller inte.

När det gäller eventuella bieffekter från proteinpulver så är även detta ett hett ämne. Vissa menar att det är helt ofarligt, medan andra menar att det i vissa fall kan vara skadligt för din kropp. Bland annat finns det de som hävdar att det kan förekomma otillåtna preparat och ingredienser i vissa pulver. Detta är dock endast spekulationer, och det finns inga bevis för det. För att undvika risken för detta bör du dock hålla dig till ett stort och välkänt märke eftersom de ofta är de mest pålitliga.

Det går visserligen att få en överdos av proteinpulver. Detta är dock något som låter mer allvarligt än det är. Överdoserar du proteinpulver så är det enda som händer att kroppen omvandlar proteinöverskottet till energi. Denna energi använder kroppen sedan till att förse dig med just energi, eller lagrar det som fett.

Övriga biverkningar som kan inträffa som ett resultat av att du tar proteinpulver är inte heller de några allvarliga sådana. Exempel på vad de kan handla om är magbesvär, illamående, trötthet, huvudvärk, törst, nedsatt aptit och liknande mindre allvarliga symptom. Med andra ord är inte överdosering något du bör oroa dig alltför mycket för. Använder du bara ditt sunda förnuft så bör du klara dig utan några som helst problem.

Som tidigare nämnt är detta dock ett omdebatterat ämne. Det finns till exempel forskare som menar att proteinpulver kan ställa till med betydligt allvarligare problem för kroppen än magproblem. Exempelvis kan ett stort intag av protein innebära att njurarnas funktion försämras ifall de är nedsatta samt så finns risken att benskörhet ökar för vissa mer utsatta individer. Samtidigt är detta något som är väldigt frustrerande när det gäller träning, det vill säga att det inte finns någon definitiv fakta utan bara en massa spekulationer. Med tanke på hur många personer som använder sig av proteinpulver så lär det dock med största sannolikhet vara ytterst ovanligt med symptom som nämndes ovan. Med detta sagt så rekommenderar vi dig att alltid följa de restriktioner som är avsett för produkten, oavsett om det gäller proteinpulver eller något annat träningspreparat.

Dosering

Hur ser då den rekommenderade doseringsnivån ut när det gäller vassleprotein? Svaret på denna fråga är att det beror lite på hur och varför du tänkt använda ditt proteinpulver. Använder du det som supplement på grund av lågproteinkost, viktminskning, viktkontroll eller att du tränar i rimliga mängder så rekommenderar vi att du ser till att få i dig mellan 15-50 gram pulver per dag. När det gäller viktminskning, viktkontroll och/eller träning kan du då ersätta en måltid med ditt proteinpulver. Som sagt var bör du dock absolut inte ersätta hela din kost med det, utan var noga med att enbart använda det som supplement.

Använder du istället ditt proteinpulver för att gå upp i vikt samt öka och bygga muskelmassa så rekommenderas du ett intag på 50-100 gram per dag. Ägnar du dig åt träning på elitnivå och är bodybuilder eller liknande så rekommenderas ett intag på 100-200 gram om dagen.

Sammanfattning

En av de allra populäraste typerna av protein är vassleprotein. Det finns olika typer av vassleprotein som betecknas som koncentrat, isolat samt hydrolysat. Vassleprotein är ett bra komplement till din övriga kost, proteinet bör ej utgöra en alltför stor del av ditt dagliga intag. Du behöver inte träna på elitnivå för att implementera vassleprotein i ditt dagliga intag, om du exempelvis vill bygga muskelmassa är det ett utmärkt alternativ för dig även om du bara tränar några gånger i veckan. Precis som med många andra preparat kan det dock inte säkerställas huruvida bieffekter och eventuella nackdelar har med just proteinpulvret att göra eller om det beror på andra faktorer.

Hur vi tar fram och rankar produkter

Vi vill vara ett praktiskt verktyg för kvalitetsmedvetna människor som är commitade till att förbättra de flesta delar i sitt liv.

Vi ger dig kvalitativa tips, listor samt inspiration för att bistå dig att uppnå din fulla potential.

Vårt mål är att göra produkturval simplare.

Att inhandla saker på internet kan vara jättejobbigt.

Vi på Wolber vill göra produktletandet radikalt mycket enklare.

Här är skälet till att vi skapade Wolber; ett smart verktyg som stöttar dig i din resa att hitta fram till den bästa produkten till ett attraktivt pris. Det är ju ett smartare sätt att inhandla exakt det du önskar köpa.

Wolber.se är utformad för att hålla saker simpelt. Klicka helt enkelt bara på rätt kategori i navigationen och du får direkt en guide med bara de bästa produkterna som passar ditt behov.

Exakt hur fungerar det? Wolber.se har byggt en unik mjukvarurobot som på egen hand läser av de mest populära produkterna hos en eller flera e-butiker, gör en analys och bestämmer sen de bästa produkterna med hänsyn till hur länge produkterna varit populära. Resultatet är vår kraftfulla “Wizdom of the crowd”-topplista, som presenterar varje produkt i ordning uppifrån och ner.

Wolber.se hanterar stora mängder data. Vår unika mjukvarurobot läser tusentals produktlistor åt dig, så du direkt hittar den produkt väldigt många andra redan testat och anser är bäst i test.