5 Bästa Sojaproteinpulvren

5 Bästa Sojaproteinpulvren

Populära sojaproteinpulver


Pro Nutrition ISO Soy

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Vegetabiliskt protein


Core Soy Protein

Frakt:Fri frakt vid 100kr
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Vegetabiliskt protein


Scitec Soy Pro

Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Vegetabiliskt protein


Olimp Sojavit 85, 700g

Frakt:29kr frakt. Fraktfritt vid 499kr
Lagerstatus:Lagervara: 1-3 arbetsdagar
Produkttyp:Sojaprotein

Sojabönan är en baljväxt från de östra delarna av Asien och ingår i den dagliga kosten i länder som Kina och Japan som använder sojabönan till en mängd olika sojaprodukter främst i fermenterad form. Sojabönan odlas dock numera över hela världen och ges ofta som föda åt djur inom livsmedelsindustrin. Odlingen av sojabönor är inte helt okontroversiell då regnskog ofta avverkas för att ge plats åt sojaodlingar i tropiska regioner. Sojabönan i sig innehåller närmare 40 % protein och nästan 20 procent olja.

För att komma åt själva sojaproteinet använder man sig av en reningsprocess som är mycket komplex. Processen börjar med att sojabönorna tvättas, för att sedan skalas och krossas. Efter det tar man bort överflödigt fett genom att avfetta och sedan pressa bönan till sojamjöl eller flingor. Efter detta finns flera olika sätt att separera mjölet och flingorna för att i slutändan få fram ett protein som är helt renodlat.

Det sojaproteinpulver som du kan köpa i olika hälsokost och träningsbutiker kommer alltså från sojamjöl eller sojaflingor och finns i fyra olika varianter av separering. Det är koncentrat, hydrosolat, isolat och sojamjöl. Koncentratet framställs genom att grova sojagryn avfettas och alla ämnen som inte är protein avlägsnas antingen via värmebehandling eller en blandning av olika organiska lösningsmedel.

Den mest förekommande ingrediensen i sojaproteinpulver är dock sojaproteinisolat. Detta protein får man fram genom att isolera och filtrera bort alla delar av sojabönan förutom just sojaproteinet. Resultatet blir då att du får ett pulver med en mycket hög proteinhalt, ända upp till 95 %. Ett sojaproteinpulver kan alltså innehålla nästan enbart protein och vara helt rent från andra ämnen som fett och kolhydrater. Det innebär också att isolatet är helt smaklöst till skillnad från koncentratet som fortfarande har smak av sojaböna.
Detta isolatpulver kan vara en fördel att använda om du exempelvis tränar hårt under en period och behöver bygga upp muskler snabbt, eftersom muskler består av protein.

Sojaproteinpulvret är framförallt helt vegetabiliskt och till skillnad från flera andra vegetabiliska proteiner så innehåller sojaproteinet alla de nio livsviktiga aminosyrorna som vi behöver för att kroppen ska fungera. Sojaproteinet tål också värme och är lättlösligt, vilket gör att du kan använda pulvret i varma drycker.

Jämförelse med andra proteinpulver

Det finns flera proteinpulver på marknaden som liknar sojaproteinet, och i likhet med äggprotein, kaseinprotein och vassleprotein är sojaproteinet av hög kvalitet. Vissa sojaproteinpulver har en hög proteinhalt om de främst innehåller isolat, och även om sojaproteinet också har en fullständig aminosyraprofil så är balansen mellan aminosyror bättre i både vassle och äggprotein. Sojaproteinet har också det relativt låga biologiska värdet på 74, där vassleprotein ligger på 104 och ett vanligt ägg 100.

Sojaproteinet har dock en aningen högre halt av aminosyror som arginin och glutamin. Det är aminosyror som bland annat stimulerar tillväxthormon, vilket du som tränar mycket har nytta av. Även om det finns renodlade sojaproteinpulver att köpa så innehåller sojabönan i sig viktiga ämnen som fibrer, järn, kalcium, zink och B-vitaminer. Sojaproteinpulvret är alltså ett alternativ för dig som är vegetarian eller laktostolerant, då exempelvis vassleproteinet kan ha en bättre balans mellan proteinsyntes och muskelnedbrytning, men är framställt av mjölkproteiner och alltså inte ett vegetabiliskt alternativ. Även om vassle fortfarande är mer utbrett är sojaproteinpulvret en produkt som syns alltmer och finns numera även i olika smaker.

Vad är sojaproteinpulver?

Sojaproteinpulver är alltså ett veganskt proteinpulver som används på liknande sätt som vassleprotein, med den skillnaden att det passar vegetarianer, veganer och laktosintoleranta bättre. Därmed förekommer sojaproteinpulvret exempelvis i barnvälling som ett mjölkfritt alternativ, och sojaprotein finns även i proteinpulver anpassade för viktminskning. Sojaprotein i sig är ett billigt alternativ inom livsmedelsindustrin för att proteinberika olika produkter och spara på kostnader för råvaror. Pulver med hög proteinhalt passar extra bra för dig som tränar mycket.

Innehåll och tekniker

Innehållet i proteinpulver framställt av soja är främst baserat på protein, som i sig består av peptider och aminosyror. Aminosyror är mycket viktiga komponenter i vår kropp, både för hjärnan, energiproduktionen och immunsystemet. Sojaproteinkoncentrat är sojapulver som innehåller från 70 % protein och resten kolhydrater och fett.

Sojamjöl är det som består när sojabönsflingorna är avfettade och grovmalda. Av de fyra sojaproteintyperna är sojamjöl den sort som innehåller minst mängd protein per gram. Här är den normala proteinhalten mellan 40-60 %, vilket är en låg till normal proteinnivå för ett kosttillskott.

Att framställa sojapoteinhydrosolat är en relativt ny teknik inom sojaproduktionen och är en så kallad enzymatisk hydrolys, vilket innebär att ämnen plockas isär under upphettning med hjälp av enzymer. De ämnen som plockas isär är i detta fall sojaproteinisolat eller sojakoncentrat. Detta är en metod för att separera peptidbindningar genom att bryta ner själva proteinet.

Framställningen av sojaproteinpulver är alltså en avancerad kemisk process, och pulvret innehåller förutom vegetabiliskt protein och en liten andel kolhydrater och fett, ofta även sötningsmedel för att tillsätta smaker som choklad eller jordgubb.

Fördelar

De främsta fördelarna med sojaprotein har du som är vegetarian, vegan eller laktosintolerant. Det är också ett jämförelsevis proteinrikt och relativt billigt kosttillskott i form av ett lättlösligt proteinpulver. Då proteiner är essentiella molekyler i vår kropp som har en avgörande roll för underhåll och muskelutveckling, har just sojaproteinet en stor fördel för dig som vill förbättra din kondition, muskulatur och övergripande kroppsfunktioner och samtidigt undvika animaliskt protein.

Sojaproteinet kan dessutom bidra till att sänka blodtrycket, minska hjärtsjukdomar samt sänka kolesterolnivåer, men även förebygga benskörhet. Allt detta beror med största sannolikhet på de isoflavoner som finns i soja. Detta är ett ämne som dock inte ska konsumeras i någon större mängd, då studier visat att överkonsumtion kan leda till vissa typer av cancer.

Anledningen till att sojaprotein är bra för dig som vill gå ner i vikt är att det har ett lågt glykemiskt index (mindre än 30) och det finns också studier som visat att soja motarbetar kroppens insulinresistens, fastande glukosvärden, metabolt syndrom och diabetes. Sojaproteinet är alltså bra för att dina blodvärden ska hålla sig på en jämn nivå, och gör så att den totala kolesterolen minskar men även LDL kolesterol, som anses vara det farliga kolesterolet. Det bra kolesterolet är HDL och triglycerider och isoflavoner i soja hjälper till att höja detta kolesterol i kroppen. Att byta ut animaliskt fett och protein mot sojaproteinet har visat sig ha den effekten att njursjukdomar hos diabetiker minskar.

Proteinet vidgar också blodkärlen och minskar klibbighet hos de röda blodkropparna, vilket därmed minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Även sojaolja innehåller vissa omega-3 syror och innehåller Coenzym Q10, som är en substans som liknar vitaminer och har antioxidanta egenskaper. Detta behövs för att kunna producera energi och ämnet i kroppen minskar i takt med att vi blir äldre.

Förutom att sojaproteinet är en vegetabilisk och komplett proteinkälla så innehåller det också mycket kalcium, och enligt studier kan därför sojaproteinet motverka benskörhet.

Sojaproteinet är idealiskt för dig som satsar på hårdare träning då det innehåller betydligt mer protein än kolhydrater, vilket gör att du får en jämn tillgång till protein under dagen. Detta är ett proteinpulver som finns att köpa på de flesta större orter och i onlinebutiker.

Nackdelar och bieffekter

Sojaprotein är ett ämne som är ganska kontroversiellt och det finns många intressenter inblandade som antingen vill framhäva dess fördelar eller motverka att det produceras. Därför är det svårt att ge en klar bild av vad de faktiska nackdelarna med sojaprotein är, då exempelvis köttindustrin kan vilja bromsa dess framväxt som alternativ till kött. Å andra sidan finns det många förespråkare för sojaproteinet och det finns många studier som visar både bra och dåliga egenskaper hos detta veganska protein.

En studie har visat att det finns negativa effekter med BBI, en enzymhämmare som finns i just sojaproteinet. Denna enzymhämmare blockerar den effekt som enzymet trypsin har, med även andra enzymer som är nödvändiga för att bryta ned protein. BBI anses därmed orsaka brister i upptaget av viktiga aminosyror. Sojaproteinet innehåller även oxalater, ett ämne som kan störa kalciumupptaget och därmed öka risken för besvär med njurar och galla. Oxalater i små mängder är dock inte särskilt riskfyllt, detta ämne finns även i grönsaker som spenat och rödbetor.

Ett som definitivt är säkert är att sojaproteinet innehåller isoflavoner, och det är ämnen som är klassificerade som växtbaserat östrogen, så kallat fytoöstrogen. Det har en svagare effekt än kroppsligt östrogen men har samma inverkan, och detta är anledningen till att det inte rekommenderas att äta för mycket sojaprodukter.

Intag av några gram sojaproteinpulver i veckan bör dock ses som riskfritt eftersom pulvret består av filtrerat sojaproteinisolat som är isolerat och dessutom finns i mycket små mängder. Därmed går det inte att säga att östrogenet i sojaproteinpulver skulle vara farligt eller hämmande för muskelbyggande så länge du håller dig till små doser.

Dock finns det en stor skillnad i hur soja produceras runtom i världen, då exempelvis över 90 % av den soja som produceras i USA har genmanipulerats, alltså fyllts med bekämpningsmedel. Detta har visat sig orsaka tumörer hos möss, men huruvida det påverkar människan på samma sätt är inte lika klarlagt. Soja är också känd som allergen, och så mycket som 10 % av befolkningen i Sverige kan vara allergiska mot just soja. Genmanipulering är däremot något som svenskarna knappast behöver vara oroliga för, då det inte är en vanligt att producera livsmedel på det sättet i Sverige.

I Sverige och Europa kan det tvärtom finnas sojaprodukter med höga halter av nyttiga mineraler och vitaminer. Därmed garanterar kvaliteten och den högre prislappen tillräckliga doser av isoflavoner och andra nödvändiga mineraler, medan de skadliga ämnena har sållats bort. I takt med att vi får ökad kunskap och bättre framställningsmetoder går det även att köpa ekologiskt sojaprotein från sojabönor som sedan malts ner till protein på naturlig väg.

Det finns några kända bieffekter till sojaprotein, med olika magbesvär som uppblåsthet eller illamående. Du kan också få en allergisk reaktion om du är allergisk mot soja, och i vissa fall kan proteinet sänka testosteronnivåer. Tar du sojaproteinpulver i små, rekommenderade doser är risken för bieffekter betydligt mindre.

Dosering

Överlag så rekommenderas ett dagligt intag av två gram proteinpulver per kilo kroppsvikt för dig som är intresserad av att bygga upp din muskelmassa och tränar just för detta ändamål. Men alla reagerar olika och du behöver först ta reda på vad just ditt dagliga behov av protein är. Det uppskattas att kroppen behöver 0,75 till 0,80 gram protein per kilogram kroppsvikt. Anpassa därför dina proteindoser till detta då två gram per dag endast gäller när du försöker tappa i vikt eller tränar regelbundet. Efter ett träningspass kan det räcka med 30 gram sojaproteinpulver för att din proteinsyntes ska stimuleras. Förutom sojaproteinpulver finns även kapslar att köpa som går att använda efter samma uträkning.

Det sojaproteinpulver som du köper i butik kommer ofta i burkar i olika storlekar, där en mängd på 910 gram räcker till 32 doser. Du kan sedan sprida ut intaget under dagen i samband med måltider, dock ska en proteindrink inte överskrida 50 % av ditt dagliga intag av protein. Du kan blanda en eller två portioner med några deciliter vatten, juice eller till och med mjölk om du inte är laktosintolerant. Du kan naturligtvis även göra egna proteindrinkar om ditt sojaproteinpulver inte redan är smaksatt.
Populära tider för proteinintag är på morgonen vid frukost, i samband med träning och när du ska gå och lägga dig.

Sammanfattning

Sojaproteinpulver är perfekt proteinpulver till personer som exempelvis upprätthåller en vegansk eller vegetarisk kosthållning. Sojaproteinpulver kan intas i syfte att förbättra muskeltillväxten om du exempelvis tränar och vill bygga muskler. Sojaproteinpulver kan även användas av personer som ej tål laktos då detta proteinpulvret är helt fritt från mjölkprotein och därmed laktos. Behovet av protein varierar från person till person så det är alltså olika vad just din kropp behöver. Är du exempelvis vegetarian/vegan så behöver du ett större intag av ett proteintillskott då du har svårare att få i dig det rekommenderade intaget eftersom kött utesluts.