Skip to main content

Mest populära laktosfria proteinpulvren

BioTechUSA Iso Whey Zero Laktosfri
Better You Laktosfritt Vassleprotein
Micro Whey Lactose Free
5% Real Food Egg White Crystals, 750g
PranaOn Power Plant Protein
Self Omninutrition Egg Protein 1kg
Olimp Sojavit 85, 700g
Scitec Nutrition Egg PRO 930g

Majoriteten av marknadens proteinpulver innehåller laktos. Detta är förstås ett problem för dig som är laktosintolerant. Får du i dig laktos som laktosintolerant kan det nämligen resultera i diverse otrevliga symptom. Det finns dock inget skäl till oro, detta eftersom det finns laktosfritt proteinpulver ute på marknaden. Just det är vad den här artikeln ska handla om. Vi ska här berätta om vad laktos samt laktosintolerans är, vad laktosfritt proteinpulver är för något, vad som är fördelarna med det, om det har några nackdelar eller bieffekter, samt sist men inte minst vad som är den rekommenderade doseringen av pulvret. Vi vill på så sätt göra dig som är laktosintolerant medveten om att det finns alternativ som passar även dig när det gäller proteinpulver, detta alltså i form av laktosfritt sådant.

Vad är laktos?

Laktos är en typ av kolhydrater. Det är framför allt mycket vanligt förekommande i olika typer av mejeriprodukter, bland annat mjölk, ost och smör. Med tanke på att laktos är så pass vanligt förekommande i mjölk så kallas det även ofta för mjölksocker. När det gäller just mjölk så är det framför allt mjölk från kor, getter och andra liknande djur som laktos är mycket vanligt förekommande hos.

Laktosintolerans

Är du laktosintolerant så innebär det att laktos resulterar i matsmältningsproblem om du får i dig det, så länge det inte rör sig om ytterst små mängder. Anledningen till varför detta sker är att du som är laktosintolerant saknar ett enzym i din tunntarm vars uppgift är att bryta ner det laktos du får i dig. Saknar du detta enzym så resulterar det i att du utvecklar irritation, överkänslighet, och/eller intolerans mot laktos. Skulle du trots allt råka få i dig laktos så kan det därför leda till att du blir mycket sjuk.

Ett intressant faktum gällande detta är att vi alla föds med detta enzym. Dock har det en tendens att försvinna hos vissa av oss när vi är 2-3 år. När/om det väl har försvunnit så resulterar det alltså i att du blir laktosintolerant och inte kan få i dig laktos utan att drabbas av otrevliga tillstånd som magknip och/eller att din mage börjar bilda gaser. Är du laktosintolerant bör du därför utan tvekan hålla dig till laktosfria livsmedel och proteinpulver. Detta är dock inget livshotande, men samtidigt är det alltså något du som laktosintolerant absolut vill undvika, detta eftersom det kan resultera i mycket otrevliga symptom.

Vad är laktosfritt proteinpulver?

Självklart innebär inte faktum att du är laktosintolerant att du inte kan bygga muskler eller inte bryr dig om att hålla dig i form. Vassleprotein och liknande sorter innehåller dock laktos, så dessa är inget alternativ. Misströsta dock inte, för det finns nämligen även en stor mängd proteinpulver som inte innehåller laktos. Vill du använda dig av proteinpulver för att ge din träning en skjuts i rätt riktning så är dessa därför utmärkta alternativ som du utan några som helst problem kan använda dig av.

Exempel på typer av protein som är fria från laktos är äggprotein, sojaprotein och växtprotein. Dessutom finns det faktiskt även vassleprotein som är laktosfritt, eller åtminstone innehåller ytterst små mängder laktos. När det gäller denna typ av protein är det de två typerna av vassleprotein vid namn isolat och hydrolysat som du som är laktosintolerant bör använda dig av. För att börja med den typ som kallas isolat så är detta en form av vassleprotein där nästan allt mjölksocker och fett har tagits bort. Som ett resultat av detta innehåller isolat mycket låga nivåer av laktos samtidigt som proteinet är mycket koncentrerat.

När det istället handlar om hydrolysat så har detta behandlats i form av att det brutits ner i mycket små beståndsdelar. Förutom att det resulterar i att kroppen snabbare kan ta upp denna typ av vassleprotein så blir resultatet av nedbrytningen att även denna typ av vassleprotein innehåller ytterst låga halter laktos.

Innebörden av detta är alltså att du som är laktosintolerant också i de flesta fall kan använda dig av vassleprotein utan problem. Se som sagt var dock till att det vassleprotein du inhandlar är isolat, hydrolysat, eller båda delarna. Är de det så blir följden att laktosmängden blir mycket låg. Undvik dock de typer av vassleprotein som består av en kombination av isolat och koncentrat. De pulver som gör det har nämligen en hög laktoshalt, något du som laktosintolerant förstås måste undvika.

Hur fungerar då de övriga proteintyperna som lämpar sig väl för laktosintoleranta? Vi börjar med att ta oss en titt på äggprotein. Majoriteten av de proteinpulver som består av äggprotein är gjorda av äggvita. Som en följd av detta innehåller de mycket små mängder kolhydrater och fett, detta samtidigt som det blir tjockare, krämigare och mer trögflytande när du blandar det med vatten eller mjölk. Detta är i sin tur något många användare har rapporterat som något positivt, detta eftersom det leder till en högre nivå av mättnad än vad som är fallet med många andrar typer av proteinpulver. Samtidigt är det alltså även laktosfritt, och är därför ett utmärkt alternativ för dig som gillar att träna men som är laktosintolerant. Det kan även i vissa fall fungera som måltidsersättare. Precis som när det gäller andra typer av kosttillskott så bör du dock enbart använda det som ett supplement till din övriga kost. Ersätt med andra ord absolut inte din reguljära kost med att enbart dricka proteinpulver. Det är viktigt att komma ihåg att detta rör sig om konstgjord näring, och det är av yttersta vikt att du även får i dig riktig sådan.

En annan typ av protein som lämpar sig alldeles utmärkt för dig som är laktosintolerant är sojaprotein. Det är även ett populärt val bland vegetarianer. Faktum att sojaprotein är vegetabiliskt innebär inte heller på några sätt eller vis att det skulle vara ett betydligt sämre alternativ än vassleprotein för dig som vill bygga muskler. Först och främst så innehåller sojaprotein alla de viktigaste aminosyrorna som även vassleprotein gör. Aminosyror gör det bland annat lättare för kroppen att ta upp proteinet, och spelar därför en mycket viktig roll när det kommer till att underlätta för kroppen att bygga muskler.

Länge var det dock många kroppsbyggare och andra träningspersoner som undvek sojaprotein. Anledningen till detta var att sojabönan, som är källan till sojaproteinpulver, bland annat består av fytoöstrogener. Fytoöstrogener är ett ämne som på många sätt och vis påminner om och liknar de kvinnliga könshormonen. Detta är dock inget du behöver oroa dig för. När det kommer till alla kosttillskott som innehåller sojaprotein så har fytoöstrogenerna nämligen tagits bort. Sojaprotein fungerar därför lika effektivt när det kommer till att bygga muskler som övriga typer av proteinpulver gör, och om du funderar på att använda dig av sojaprotein så har du inget att oroa dig för.

Ytterligare en form av proteinpulver som lämpar sig alldeles utmärkt för dig som är laktosintolerant är pulver gjort av så kallat växtprotein. Nackdelen med många av de proteintyper som ingår under kategorin växtprotein är att de har ett lågt biologiskt värde. Detta gäller dock inte alla typer, utan det finns undantag. Exempel på två av dessa typer är hampaprotein och risprotein. När det gäller hampaproteinpulver så innehåller det protein hämtat från hampfrön. Risprotein är i sin tur koncentrat från det protein som finns i ris. Det innebär att det i risproteinpulver har plockats bort de kolhydrater som ris också består av.

Växtproteiner som hampaprotein och risprotein är mycket bra alternativ för dig som är laktosintolerant eftersom de är tillverkade utan tillsatsämnen. Följden av detta är att de är fria från laktos. De är även utmärkta alternativ för glutenallergiker, mjölkproteinallergiker samt sojaproteinallergiker. Hampaprotein och risprotein är dessutom endast två av de många typer av växtproteiner som finns ute på marknaden. Övriga typer inkluderar bland annat ärtprotein och havreprotein.

Fördelar

Den stora fördelen med laktosfritt proteinpulver är förstås det faktum att det inte innehåller laktos, något som gör så att du som är laktosintolerant eller väldigt känslig mot laktos kan använda dig av det. Dessutom fungerar det i regel som så att ju mindre laktos ett proteinpulver innehåller, desto högre är dess proteinhalt. Proteinpulver som antingen inte innehåller någon laktos alls eller som består av en mycket låg laktoshalt har därför i regel en högre proteinhalt än vad som är fallet med pulver med mycket laktos.

Framgår det inte riktigt hos återförsäljaren om proteinpulvret innehåller laktos eller inte så kan du dessutom kontakta själva tillverkaren för att få mer exakt information. På så sätt kan du försäkra dig om att du inte får i dig någon laktos, eller åtminstone endast mycket små mängder av det. Detta kan det helt klart vara värt att göra eftersom det är bättre att vara på den säkra sidan än att ta några onödiga risker som resulterar i att du blir sjuk.

En annan fördel med laktosfritt proteinpulver är att du alltså har flera olika typer av denna sort att välja bland. Som tidigare nämnt finns det flera olika typer av proteinpulver som är fria från laktos. Exempel på dessa är vassleproteinisolat, äggprotein, sojaprotein och växtprotein. Dessutom består även dessa olika typer i sin tur av ytterligare en mängd olika former. Ett exempel på detta är att det finns både snabba och långsamma proteiner i dessa former. Du som laktosintolerant behöver därför inte oroa dig över att inte kunna finna ett proteinpulver som passar dig. Snarare så finns det alltså ett stort urval av laktosfria proteinpulver att välja mellan.

Det finns även en stor mängd olika tillverkare som producerar laktosfritt proteinpulver i olika former. Dessa inkluderar bland annat namn som Self Omninutrition, Real Food, CocoVi, Scitec Nutrition, Olimp och PranaOn. Du som är laktosintolerant har med andra ord inte bara flera olika typer av laktosfria proteinpulver att välja bland, utan dessutom pulver från flera olika tillverkare.

Det finns dessutom ett stort antal olika webbutiker där laktosfritt proteinpulver ingår i sortimentet. Detta rör sig bland annat om namn som Gymgrossisten, FitnessButiken, Proteinbolaget, MM SPORTS, samt Fitnessguru. Även hos majoriteten av traditionella butiker som säljer proteinpulver finner du laktosfritt sådant. Förutom att du har flera olika typer av laktosfritt proteinpulver att välja bland så är det alltså även mycket lättillgängligt. Du behöver på så sätt inte oroa dig över om du kommer lyckas finna ett ställe där du kan köpa laktosfritt proteinpulver eller inte. Det är bara att välja och vraka bland det stora utbud av butiker som finns, både webbutiker såväl som vanliga sådana.

Nackdelar och bieffekter

En nackdel med laktosfritt proteinpulver är att det ofta är dyrare än vad som är fallet med de proteinpulver som innehåller laktos. Anledningen till detta är att det är tidskrävande att filtrera ur laktosen från proteinpulvren. Och som alltid innebär mer jobb från tillverkarens sida högre priser för dig som kund. Detta finns det dock inget att göra något åt om du är laktosintolerant och vill kunna använda dig av proteinpulver.

Dosering

När det gäller dosering av laktosfritt proteinpulver så är detta något som varierar en del beroende på vilken typ av pulver du använder dig av samt vilken tillverkare det handlar om. Generellt sett brukar en portion bestå av 10-30 gram protein. Detta blandar du sedan med cirka 2-3 dl vatten eller mjölk, något som vi rekommenderar att du använder en så kallad shaker till. Shakers är nämligen skapade just för att användas till proteindrycker. Deras stora öppning gör det både smidigt och enkelt att hälla i pulvret samt vattnet/mjölken utan att behöva spilla något. Sedan är det bara att stänga locket och skaka shakern noga så att pulvret inte klumpar sig. Därefter är det fritt fram att dricka det, du kan även tillsätta proteinpulver i ditt dagliga intag på annat vis, exempelvis genom att tillsätta det i din mat såsom pannkakor, bakverk och annat.

Sammanfattning

I dagsläget är det många personer som är känsliga mot laktos, och därmed är laktosintoleranta. Detta innebär att laktos och mjölk måste uteslutas från kosten då det annars kan leda till jobbiga besvär. I de flesta proteinpulvren som finns på marknaden idag så finns det ett visst innehåll av laktos. För dig som är laktosintolerant finns det dock alternativ som ej innehåller laktos. Dessa är alltså laktosfria proteinpulver och det finns alternativ som äggprotein, sojaprotein och växtprotein. Äggprotein är förmodligen det kändaste av dessa tre proteinerna och kan med fördel användas som ett komplement till din vardagliga kost i syfte för din träning.

Hur Wolber fungerar

Wolber är ett praktiskt verktyg för alla de människor som vill ha det bästa av det bästa och som är fast beslutna att att maximera de flesta delar i sitt liv.

Wolber ger dig kvalitativa tips, resurser och inspiration för att stödja dig att nå din fullaste potential.

Vårt uppdrag är att göra shopping på nätet mer simpelt.

Att köpa prylar på nätet kan vara en riktig tidstjuv.

Vi på Wolber har ambitionen att göra produktsökandet mycket enklare.

Här är skälet till att vi skapade Wolber; ett smart verktyg som stöttar dig i din resa att filtrera fram den rätta produkten till ett billigt pris. Det är ju ett enklare sätt att köpa exakt det du behöver mest.

Wolber.se är designad för att hålla det simpelt. Klicka bara på önskad kategori längst upp i menyn och du får genast en topplista med de bästa produkterna som passar ditt behov.

Hur funkar det? Wolber använder en avancerad mjukvarurobot som på egen hand läser av de populäraste produkterna hos en eller flera e-butiker, gör en analys och utser sen de bästa produkterna med hänsyn till hur länge produkterna varit populära. Resultatet är vår uppskattade “Wizdom of the crowd”-topplista, som rankar varje produkt i ordning uppifrån och ner.