Skip to main content

Populära kaseinproteinpulver

Core Casein
Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kasein
Self Omninutrition Casein
Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Proteinpulver
Optimum Nutrition 100% Casein
Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kaseinprotein
Fairing Sloow Protein
Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kaseinprotein
Pro Nutrition 100% Casein
Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kaseinprotein
Olimp Micellar Casein
Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kaseinprotein
Strength Milk & Whey
Frakt:Fri frakt!
Lagerstatus:I lager
Produkttyp:Kaseinprotein

Träning och kost är två stycken komponenter som verkligen hör ihop och den ena lyfter den andra. Det finns många olika teorier och diskussioner kring hur kosten ska hållas då träningen ökar och vad det är man bör göra för att nå den absolut bästa effekten. För många så är det här med kosttillskott en enda stor röra och kanske till och med lite obehagligt då man inte riktigt vet hur man ska använda sig av det, och om det ens är nödvändigt. Detta samtalsämne är i dagsläget väldigt hett och det finns många röster som vill göra sig hörda. Kosttillskott är någonting som inte fungerar för alla och det finns hur mycket som helst att läsa på om ämnet, det man ska veta är att det kan vara svårt att endast genom kosten få i sig allt det protein som behövs vid hård träning. Därför är kosttillskott som kasein något som verkligen hjälper processen och hjälper dig att få i dig viktigt protein så att du slipper äta mängder av mat.

Träning och kosttillskott

Faktum är att en person som lägger ner en stor del av sitt liv åt att träna behöver mer protein, kroppen kräver protein för att kunna bygga upp muskler på bästa sätt. Detta är en utav de viktigaste punkterna för att en utveckling ska kunna ske men också för att inte bryta ner kroppen på ett ohälsosamt sätt. För att få i sig all det protein som kroppen behöver vid träning så kan det definitivt vara lönsamt att tillsätta protein i form av kosttillskott till din kost, och det är idag du kommer lära dig allt du behöver veta om kosttillskottet vid namn kaseinprotein i pulverform.

Är det så att man vill börja bygga muskler så ska man komma ihåg att tillväxten av musklerna ska vara större än nedbrytning av musklerna, vilket är ganska logiskt. Kaseinet hjälper till att minska muskelnedbrytningen och påverkar alltså muskeltillväxten positivt. Proteinnedbrytning samt tillväxt av muskler är en ständig kamp eller mer process i kroppen och för att öka i muskelmassa behöver muskeltillväxten vara större än proteinnedbrytningen.

Vad är kaseinproteinpulver?

Vad ska man då använda sig av för kosttillskott? Det allra vanligaste som många som tränar intensivt använder sig av är vassleprotein vilket kanske inte säger dig någonting. Många nybörjare läser sig till att börja med att använda sig av vasslepulver som kan användas både som en kick på morgonen men även efter träning. Efter träning så behöver din kropp återhämtning och vasslepulvret hjälper till med denna process så att den blir smidigare och ger bättre effekt av träningen. Det är viktigt att veta om att den energi som intas i form av kost innan och efter träningen har stor påverkan på själva träningen.

Kaseinprotein är ett slags mjölkprotein och har man någorlunda koll på effekten av just mjölkprotein så vet man att detta protein har en mycket positiv effekt på återhämtning efter träning samt muskeltillväxt. Du får i dig kasein när du dricker vanlig mjölk som kommer ifrån kor och komjölken innehåller 20 % vassleprotein och hela 80 % kaseinprotein – alltså den naturliga mjölken är guld. Bröstmjölken som bebisar dricker innehåller ungefär 70 % vassle samt 30 procent kasein. Kaseinet är vitt och är också smaklös och innehåller fosfor och oorganiskt kalcium. Mjölkproteinet har alltså ett mycket högt biologiskt värde vilket gör att just detta protein är av god kvalitet.

Fördelar

Kasein är ett långsamt protein vilket är väldigt bra för muskeluppbyggnad och upptaget till musklerna kommer då att ske under en längre tid – där av är det ett långsamt protein. En fördel är då att inkludera kasein i sin kost på kvällen eller innan man ska gå och lägga sig då det kommer ha allra störst effekt. Det är under natten när man sover som kroppen återhämtar sig och kaseinet kommer då att ge musklerna mycket viktiga aminosyror som gör att uppbyggnaden blir maximal. Kaseinproteinet finns då i matsmältningssystemet och även i ditt matspjälkningssystem under en längre tid vilket hjälper uppbyggnaden.

Nackdelar och bieffekter

Det kan vara lite utav en nackdel att just kaseinet är ett långsamt protein om man vill tillföra aminosyror snabbt in i systemet. Det är även negativt att överkonsumera just mjölkprotein då en vuxen människa inte behöver den typen av protein alls på samma sätt som barn som fortfarande växer. Laktosen i mjölkproteinet kan även ha negativ effekt på folk som är känsliga mot laktos vilket kan ge otäcka gaser och är du rent av allergisk så kan det orsaka uppblåsthet.

Det är inte bara magen som kan ta stryk utav just mjölkprodukter utan studier visar att det varit ökad utveckling av hjärt- och kärlsjukdomar vid intag av mjölkprodukter. Studier visar även ett samband mellan ökad utveckling av diabetes och kasein är även mycket allergiframkallande. Det finns även ett ämne i kaseinet som heter opioidpeptider som ofta leder till beroende, alltså kan det uppfattas en aning beroendeframkallande.

Det finns alltså en hel del olika studier som visar lite olika resultat, mjölk och kasein består av en massa kalcium och innehåller en liten dos magnesium. Detta är troligtvis orsaken till varför resultaten är just så blandade som de är när det kommer till att kalcium förebygger benskörhet.

Dosering

Inte bara ska man hålla koll på doseringen när man använder sig av olika typer av kosttillskott utan också när på dygnet man tar det. Som tidigare nämnt så är vassle det protein som används i störst utsträckning och detta ska man helst ta i samband med träning – helst en timme innan träning och sedan inom en timme efter träning. Det går även att blanda vassle och kasein för att få en grym effekt. Kasein bör du använda som mellanmål med två till tre timmars mellanrum och även innan läggdags. När du tar kasein eller vassle ska du använda mellan 20-30 gram vid varje tillfälle.

Eftersom att kaseinet tas upp långsamt så passar detta mycket bra som mellanmål då du kommer att känna en slags ökad mättnadskänsla som ger din kropp en jämn dos av protein. Ett exempel är om du köper en stor påse med 750 gram kaseinpulver så räcker detta till 23 serveringar – inte så pjåkigt!

Recept och matlagning

Nu finns det hur många olika sätt att få i sig proteinpulvret på istället för att endast blanda med vatten eller mjölk. På nätet hittar du tusentals olika recept som gör det lättare för dig att få i dig det där proteinet som kroppen behöver vid hård träning. Ett enkelt tips för dig som inte vill bara blanda med vatten eller mjölk är att blanda två stycken rågade skopor kaseinpulver med 2 deciliter vatten och ställ i kylen i 20 minuter – du får då en krämig och smarrig kaseinpudding.

Ett annat hett tips är att göra lite nyttigare chokladbollar med hjälp utav kaseinpulver. Det man då ska ha är det kaseinpulvret med smak av choklad, du får alltså en sötsak samtidigt som de inte bryter ner musklerna utan tvärt om – det går långsamt in i ditt system och ökar tillväxten av musklerna. Istället för havre och smör byter du ut dessa mot krusakli, kvarg och kokosflingor samt sukrin för att få de där hälsosamma chokladbollarna. Det går egentligen att göra hur mycket som helst med kaseinpulver, du kan även slänga ner det i en kladdkaka och byta ut de ”onyttiga” ingredienserna för att få ihop en proteinkaka. Det finns även recept som går att hitta på nätet till olika typer av nyttiga bars med kaseinpulver i som är bra att äta innan och efter träning för bästa effekt. Det finns alltså inga gränser för hur du kan använda ditt kaseinpulver, många lägger en mängd i en shaker tillsammans med vatten och bara dricker, men låt fantasin flöda – brownies, pannkakor, chokladbollar och mycket mer!

Olika smaker

Som du kanske förstått så finns det en hel uppsjö av olika smaker och typer av kaseinproteinpulver och här får du lite tips på smaker som möjligtvis kan falla dig i smaken. Det finns bland annat en smak som kallas för ”Strawberry dessert” som är en stor favorit hos många som använder sig av kaseinpulver. Den är mycket söt i smaken och passar att mixa med bär och mjölk för att få en len och god smoothie som smakar exakt som en dessert. Påsarna som säljs med kasein är olika stora då det finns allt ifrån väldigt stora påsar till mindre påsar. Det kan vara bra att välja lite mindre till en början om man inte vet hur den smakar ännu och vill testa sig fram för att hitta den perfekta smaken. När vi ändå är inne på desserter så kommer här lite fler smaker som passar den som älskar söta efterrätter exempelvis chocolate, cookie dough, coconut white chocolate, banana creme och många, många fler.

Du kan köpa kaseinpulver i utvalda kosttillskottsbutiker både fysiskt och på nätet. Många väljer att beställa hem ifrån nätet då man i lugn och ro kan se hela utbudet och även läsa på om dem. Detta är lättare än att gå i butik och kolla då man kanske måste fråga om hjälp och sedan stå och läsa på baksidan som ibland inte är på svenska och så vidare.

Det är relativt billigt med proteinpulver, online är det dessutom betydligt lättare att hitta produkter och jämföra priserna. Du kan få så mycket som 1 000 gram kaseinpulver för under 300 kronor. Av denna bör du använda runt 25 gram per servering och räknar man ut kronor per servering så blir det ganska billigt, det blir endast 40 kronor så det är relativt billigt och speciellt när man vet att det gör gott för kroppen och musklerna.

Speciellt utformad för kvinnor

Det har under de senaste åren utvecklats ett proteinpulver gjort på kasein som är speciellt utvecklat för att passa kvinnor vilket är otroligt bra. Oftast finns de klassiska smakerna att välja på såsom vanilj och choklad. Detta är ett högkvalitativt proteinpulver med en blandning av micellärt kasein och kalciumkasein som ger dig den där extra pushen. Den har en låg halt av kolhydrater och låg halt av laktos vilket är väldigt bra. Den bör doseras med 25 gram protein per tillfälle eller portion, och detta är ett ypperligt tillfälle för kvinnor som gillar att lyfta vikter eller bara gillar att träna hårt att få den bästa återhämtningen.

Sammanfattning

För att sammanfatta denna guide om kaseinpulver så är det ett faktum att kroppen behöver så mycket mer protein när man tränar hårt. Snacket kring just kosttillskott har pågått ett bra tag och det finns många olika åsikter. Det är absolut övervägande positiva effekter av att använda kosttillskott vid träning, men det finns även en del nackdelar. Nackdelarna är just att kasein är ett vitt mjölkprotein och många människor är mer eller mindre känsliga mot laktos som finns i mjölkprotein vilket leder till uppblåsthet och magknip och så vidare. Dessutom så finns det en del studier som visar att kaseinpulver är mycket beroendeframkallande och även allergiframkallande vilket inte är så positivt.

Däremot så finns det en mängd olika kaseinpulver att välja mellan det finns allt ifrån dessertsmaker som Blueberry vanilla, Cookie dough och även ett speciellt utformat kaseinpulver för kvinnor. Kasein är ett långsamt protein som är bra att ta innan man går och lägger sig då kroppen återhämtar sig som mest under natten när man sover. Kaseinet tillför en hel del aminosyror till musklerna och i och med att det är ett långsamt protein så görs detta under en längre tid och finns i ditt matsmältningssystem under en längre period.

Du kan använda ditt kaseinpulver i dina kakor eller andra smarriga saker som du bakar då det som sagt finns en hel del olika smaker på kaseinpulver. Det kan även vara ett lättare sätt för dig att faktiskt få i dig det extra proteinet som kaseinet tillför, istället för att lägga det i en shaker med endast vatten eller mjölk och bara dricka ”för att göra det”. Det finns miljontals med recept på pannkakor, brownies, kakor med mera som definitivt kommer göra det till en fröjd att få i sig extra protein i form av kasein.

Välj ditt kaseinpulver med omsorg och se till att alltid dosera rätt, du bör använda 20-30 gram per portion för bästa möjliga effekt och en stor påse håller ett bra tag.

Hur Wolber fungerar

Vi vill vara ett praktiskt verktyg för högpresterande som är hängivna uppgiften att förstärka de flesta aspekter i sitt liv.

Wolber producerar praktiska råd, produktlistor och inspiration för att stödja dig att nå din maximala potential.

Vi vill göra shopping på nätet mer enkelt.

Att shoppa prylar på nätet kan vara en riktig tidstjuv.

Du kan tillbringa timmar på google: Surfa runt bland recensioner, leta efter rätt sorts produkt och sedan lista ut var du ska hitta ett billigt pris.

Vi har ambitionen att göra produktsökandet väsentligt mycket enklare.

Det här är anledningen till att vi byggde Wolber; ett smart verktyg som stöttar dig i din resa att hitta fram till den bästa produkten till ett bra pris. Det är ett smartare och trevligare sätt att köpa på pricken det du vill ha.

Wolber är speciellt utformad för att hålla saker lättöverskådligt. Klicka bara på önskad kategori uppe i navigationen och du får genast en lista med de mest populära produkterna som passar ditt behov.

Så, hur fungerar det? Wolber har byggt en unik mjukvarurobot som helt automatiskt läser in de mest populära produkterna hos en eller flera e-butiker, gör en analys och bestämmer sedan de bästa produkterna med utgångspunkt i hur lång period produkterna varit populära. Resultatet är vår smarta “Wizdom of the crowd”-ranking, som rankar produkterna i ordning.

Wolber behandlar stora mängder data. Vår egna mjukvarurobot läser tusentals produktlistningar åt dig, så du supersnabbt kan hitta den produkt som en stor mängd människor redan testat och tycker är en testvinnare.