Bränner konditionsträning kolhydrater eller protein?


Senast uppdaterad: 30 november 2018

Du vet att konditionsträning är ett bra sätt att bränna kalorier, men du kanske undrar om du bränner kalorier från kolhydrater eller protein när du tränar. Det beror faktiskt på. För det mesta använder kroppen kolhydrater och fett som primär bränslekälla för kardiovaskulära aktiviteter. Under vissa omständigheter kan kroppen dock bränna lite protein när du tränar.

Kolhydrater och träning

Kolhydrater är en stor bränslekälla under din konditionsträning. Under de första minuternas träning bränner kroppen främst kolhydrater för att få energi. Om du är relativt vältränad tar det cirka 20 – 30 minuter av träning innan kroppen börjar bränna fett, utöver kolhydrater. Vid denna punk kommer cirka 40 % – 50 % av de kalorier du bränner från kolhydrater. Ju mindre vältränad du är, desto mindre fett bränner du.

Protein och övning

Protein är inte den energikälla man föredrar för konditionsträning, men det används som en alternativ bränslekälla när lager av kolhydrater inte är tillgängliga. Kroppen använder protein som energi när du inte har tillräckligt många kalorier eller kolhydrater i din kost. Kroppen använder protein när den behöver, men det utgör bara 10 % – 15 % av dina totala energibehov när du tränar.

Varför kolhydrater istället för protein?

När det gäller bränsle inför träningspasset föredrar kroppen kolhydrater eftersom det är en snabb och enkel energikälla. Kroppen lagrar kolhydrater som glykogen i musklerna och levern, och de konverteras enkelt till glukos för att användas som energi. Även om protein används som energi kan det inte konverteras till glukos lika enkelt. Protein, i form av aminosyror, genomgår flera kemiska förändringar i levern innan det blir till glukos. Dessutom kan proteinets metabolism skapa giftiga kemikalier som kan lagras i blodet.

Varaktighet och intensitet

Intensiteten och varaktigheten på ditt träningspass avgör också när du bränner kolhydrater och protein för att få energi under träningen. Om du vill bränna fler kolhydrater behöver du träna intensivt under en kort tidsperiod. Högintensiv konditionsträning får kroppen att använda muskler som naturligt använder mer glykogen än fett som energi. Kroppen använder protein som energikälla när du tränar intensivt under en förlängd tidsperiod, för då har du bränt igenom alla lager av glykogen.

Källor

Artikelbetyg:
1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (12 röster, snitt: 9,00 av 10)
Loading...
Ämnen: