Hur många kalorier bränner man med 5 km jogging i 10 min på Wii Fit?

2 min


222
15 delningar, 222 poäng

Om du älskar TV-spel men hatar att träna behöver du inte nöja dig med en hängig, ohälsosam kropp. På senare tid har flera tillverkare av TV-spel tagit fram spel som förbättrar din fysiska fitness, och Wii Fit erbjuder löpningsbaserade aktiviteter som kan hjälpa dig bränna kalorier, precis som om du använde ett vanligt löpband. Hur många kalorier du bränner beror på flera faktorer.

Vikt

Din vikt är en viktig faktor som kan påverka antalet kalorier du bränner. Om du har en större kropp kräver den fler kalorier för att kunna upprätthålla grundläggande metaboliska funktioner. Detta innebär att du bränner fler kalorier när du är stillasittande, och du kan bränna ännu fler kalorier genom att aktivera dig. Harvard Health Publications rapporterar till exempel att en person som väger 57 kilo bränner 60 kalorier genom att jogga i 10 minuter, medan en person som väger 84 kilo bränner cirka 89 kalorier under samma tid.

Intensitet

Hur snabbt du springer kan påverka hur intensivt ditt träningspass är, och du bränner fler kalorier ju mer intensivt du tränar. Om du joggar i 10 minuter tre gånger, för att komma upp i 5 kilometer, bränner du färre kalorier än om du lyckas springa 5 km på 15 – 20 minuter. En studie från American Council on Exercise från 2009 testade antalet kalorier som deltagarna i genomsnitt brände med hjälp av olika Wii Fit-spel. Även om studien inte kontrollerade den 10 minuter långa löpturen mätte den en liknande aktivitet. Den fria löprundan brände i genomsnitt 165 kalorier på 30 minuter.

Muskelmassa

Muskler kräver mer energi än fett, vilket innebär att de bränner fler kalorier både under träning och när du vilar. Om du har en muskulös kropp kommer du förmodligen att bränna fler kalorier än en genomsnittlig person under den 10 minuter långa löprundan. Ju mer du joggar desto mer kommer du förmodligen att öka kaloriförbränningen, eftersom du hela tiden bygger mer muskler.

Öka kaloriförbränningen

Att öka hur snabbt du springer är ett av de enklaste sätten att bränna antalet kalorier du bränner. Att lägga till viktlyftning i din rutin kan också hjälpa till, för du bygger muskler som bränner kalorier. HIIT-träning, där du växlar mellan intensiv träning och mindre ansträngande träning, kan också hjälpa dig öka i muskelmassa och öka antalet kalorier du bränner.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (14 röster, snitt: 7,00 av 10)
Loading...