Bygg större muskler lagligt med okända Intracellulär hydratisering


Senast uppdaterad: 8 december 2018

Intracellulär hydratisering är processen där cellerna hydratiseras från inom sig. Det är en viktig del av sportsmedicin och idrottsträning eftersom det påverkar idrottsförmågan. Med rätt balans av mat och dryck med rätt näringsinnehåll får kroppen det bränsle den behöver för att prestera på topp. Att dricka sportsdryck och vatten hjälper hydratisera cellens omgivning, men det hjälper inte intracellulära hydratiseringen. För att uppnå intracellulär hydratisering måste du förtära rätt balans med vitaminer, mineraler och näringsresurser från en variation olika råvaror och drycket.

Kolla dryckens näringsdeklaration

  1. Kolla näringsdeklarationen på sportsdrickor och speciella vattensorter. Titta på sockerhalten som står på flaskan. Eftersom de flesta drickor har 8 oz som portionsstorlek, se till att du räknar rätt för din antagligen större portion och totala sockret som finns i drickan, om du tänker dricka hela flaskans innehåll.
  2. Välj drickor som har nästan inget socker. För mycket socker minskar din energi vilket påverkar din prestationsförmåga.
  3. Kolla mängden elektrolyter per portion. Enligt InnovativeHealthSolutions.com, är rätt skala 2:1, där 2 är kalium och 1 är natrium. Natrium hjälper reglera vatten inom kroppen, vilket påverkan blodtrycket. Kalium spelar en viktig roll i musklerna och nerverna, balanserar pH nivåerna inom kroppen och påverkar blodtrycket.
  4. Få intracellulär hydratisering genom att hitta en dricka som har rätt balans mellan natrium och kalium. Intracellulära hydratiseringen händer i växlingen mellan extracellulära och intracellulära vätskan. Genom att dricka ett av ämnena blir cellerna större och tar in näringen i drickan.

Ät vissa matsorter

  1. Drick ett glas mjölk med lågt eller inget fett innan du tränar eller sportar. Calcium håller musklerna friska genom att tillåta dem att sammandra. Det här väsentliga mineralet kontrollerar också hjärtfrekvensen.
  2. Ät en variation av nötter, speciellt jordnötter. Nötter har mycket magnesium, vilken hjälper kroppen göra om bränsle till energi. American Peanut Council.org rapporterar att jordnötter också innehåller protein och arginin – en aminosyra som bidrar till hydratisering inom cellerna.
  3. Ät fullkornsbröd till mellanmålet. Den har långsamma kolhydrater som ger dig timtals med energi och skapar balansen din kropp behöver för att uppnå intracellulär hydratisering.

Källor