Skip to main content

Guide: Hur du kan träna trots skadat knä [4 smarta tips]

Mitt knä har samma snyfthistoria som alla andra: i perioder gör det ont att gå i trappor, att sitta på det, att korsa benen, och framför allt när jag försöker träna. Om du fått en permanent skada, eller om du bara har ett knä som gillar inflammationer när du försöker träna, så finns det ändå sätt att träna och få ut det mesta av det vackra vädret. Här är några förslag.

knä skada smärta

Guide

Steg 1

Rullskridskor: att åka rullskridskor är inte lika farligt för knät som att springa eller jogga, särskilt inte om du gör det under en lagom tidsperiod och distans. Du kan hålla dig på platta ytor, eller åka uppför en eller två backar. Oavsett hur du gör kommer du bygga musklerna i rumpan och quadriceps, vilket kommer hjälpa till att avlasta knät i andra situationer.

Steg 2

Cykling: att cykla med en låg växel ilagd kan låta dig cykla rätt långa sträckor utan smärta. Under en cykeltur jag tog nyligen insåg jag inte att jag ansträngde mina knän för varje tramptag ju högre växel jag lade i. Jag växlade ner när jag skulle cykla upp för en backe, och smärtan jag hade känt lindrades rejält.

Steg 3

Gång: att promenera med vikter kan öka svårighetsgraden i din promenad om du inte längre kan springa som vanligt. Vikter för handleder och vader finns i sportbutiker, såväl lätta som tyngre. Gå snabbt och rör armarna på samma sätt som när du springer för att öka pulsen. Vikter och armrörelser ökar träningspassets intensitet och du kommer förmodligen känna att detta utmanar dig lika mycket som ett löppass.

Steg 4

Pilates: kurser och hemmafilmer med pilates är ett annat bra sätt att träna utan att anstränga knäna för mycket. Att stretcha och stärka andra benmuskler kommer, i det långa loppet, hjälpa dig kompensera för att knät inte är i sin bästa form. Vissa träningsscheman för pilates är mer krävande än andra, och de mer avancerade kommer få dig att andas tungt och bränna kalorier.

Tips & Varningar

Rådfråga din läkare innan du provar något av detta.

SLUTA GENAST TRÄNA OM DITT KNÄ GÖR ONT.

Vanliga söktermer:
  • gymma med skadat knä,
  • konditionsträning med skadat knä,
  • övningar för att stärka rumpan för att avlasta knäet,
  • träna med skadat knä