Hur du tränar för 10km-lopp (när du inte gillar löpning!)


Senast uppdaterad: 22 augusti 2017

Om du inte är en löpare men ändå vill springa ett 10 km-lopp måste du hitta en löparpartner. Såhär kan du säkerställa att du faktiskt genomför loppet trots att du inte gillar löpning särskilt mycket.

Guide

Steg 1

Gå och shoppa, och köp bra löparskor. Köp också lite nya träningskläder, eftersom det gör dig mer motiverad att använda dem!

löpning

Steg 2

Hitta en vän som kan börja springa med dig några månader innan tillställningen. Det är bra att börja minst tre månader i förväg.

Steg 3

Hitta träningsscheman online.

Steg 4

Hitta en bra löparrutt. Jag tyckte att det var mycket trevligare att springa utomhus istället för på löpbandet.

Steg 5

Börja springa och jobba dig upp till 3 – 4 gånger i veckan. Du kommer gradvis att känna dig starkare och du kommer kunna springa längre. Tre kilometer är en bra början, och så kan du jobba dig upp till åtta kilometer. Du behöver inte springa hela sträckan på 10k innan tävlingsdagen. Energin och glädjen över att vara med alla andra löpare kommer göra att du håller igång hela tiden.

Tips & Varningar

  • Se till att någon håller koll på dina framgångar. Det gör att du hålls ansvarig.
  • Gör det roligt att springa genom att lyssna på musik och ha kul med din löparpartner.
  • Stretcha före och efter löparturen.
  • Var försiktig om du ska springa på vägar.

Artikelbetyg:
1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (Inga röster än)
Loading...
Ämnen: