Hur man når sina mål & nyårslöften med vetenskapliga metoder


Senast uppdaterad: 26 november 2018

Innan du analyserar din framgång gällande ett visst fitnessområde borde du först titta på målen i sig. Det är skillnad på bra och dåliga fitnessmål. Till exempel är bra fitnessmål prioriterade, mätbara och tidsspecifika, enligt Canada College. Prioriterade innebär att man fokuserar på ett eller två långsiktiga mål. Mätbara innebär att målen är objektiva, till exempel ”jag vill ha mindre än 15 % kroppsfett” istället för ”jag vill bli smal”. Tidsspecifika mål innebär att du har en viss deadline för dina atletiska mål. En löpare är till exempel förmodligen mer intresserad av sin aerobiska kapacitet än av sin mängd kroppsfett. På samma sätt handlar en kroppsbyggares mål förmodligen mer om muskelstorlek än flexibilitet.

Mätkomponenter: vetenskapliga metoder

Precis som alla har olika fitnessmål finns det olika komponenter för att mäta framgången i kampen för att uppnå de målen. Innan du analyserar dessa bör du hitta metoder som matchar dina mål och låter dig fortsätta analysera under din träningsrutin. Om du till exempel har ett styrkemål som involverar olika milstolpar för marklyft, till exempel att du ska kunna lyfta 135 kilo, borde du skriva ner alla lyft du gör för att kunna hålla koll och fortsätta mäta. På samma sätt kan en person vars mål är att ha 15 % kroppsfett mäta sitt fett med klavar eller genom att utföra olika tester.

Du är det viktigaste… för det mesta

Även om personer som utför individuella sporter kanske inte håller med kan det vara värdefullt att jämföra sig själv med andra. Detta är extra viktigt när det gäller dina fitnessmål. Forskare inom träning och hälsa har under flera decennier samlat statistik gällande normerna för vissa fitnessfaktorer. För de flesta är de viktigaste normerna ålder och kön, eftersom dessa egenskaper oftast utgör den största begränsningen gällande individuell fitness. En 60-årig nybörjare på simning bör till exempel inte jämföra sig själv med en yngre tävlingssimmare, oavsett om det häller aerobisk aktivitet eller hastigheten när hon simmar 100 meter freestyle, eftersom detta kan innebära besvikelse när det gäller att nå sina mål.

Tillbaka till skolbänken

Tester kan hjälpa dig avgöra både var du befinner dig och var du bör gå. En första uppskattning kan erbjuda insikt i både styrkor och svagheter, vilket kan hjälpa dig fastställa klara mål. Efter en första uppskattning bör du testa dig regelbundet, till exempel en gång varannan vecka, för att utvärdera dina framgångar. På så sätt kan du försäkra dig om att ditt fitnessprogram fortfarande är effektivt. Om du inte får några framgångar alls, eller bara svaga sådana, vet du att du behöver ändra din rutin. Genom olika tester kan du definiera dina mål, hålla dig på banan, och på ett objektivt sätt avgöra när du nått dina mål.

Källor