Hur man gör för att kunna hoppa högre (5 steg + tips)

2 min


207
67 delningar, 207 poäng

Om du inte kan hoppa så högt du skulle vilja kan följande tips hjälpa dig att förbättra det med ett par centimeter. Att lägga till några centimeter kan innebära skillnaden mellan att fånga eller missa en fotboll under en viktig match, eller att göra mål eller missa under en basketmatch. Att förbättra ditt hopp, även om det bara är med några centimeter, kan förändra din prestanda helt och hållet.

Guide

Steg 1

Gör hoppande squats för att stärka benmusklerna och öka höjden på ditt hopp. Håll inte vikter medan du utför denna övning, för det kommer faktiskt att tala till din nackdel. Börja med att ha benen isär, ungefär i axelbredd. Sänk snabbt kroppen ner i en squatposition, och hoppa sedan så högt du kan. Gör tre set om två till fem repetitioner i taget, med två minuters vila mellan varje set.

Steg 2

Gör djupa hopp tre gånger i veckan. Stå på en stadig låda, hoppa ner framför den, och hoppa sedan upp på den igen. Hoppa så högt du kan. När du hoppar uppåt bör du svinga armarna så högt upp som möjligt för att få ytterligare kraft. Öka gradvis lådans höjd. Var försiktig när du landar, så att du inte skadar dig. Gör två set om 10 repetitioner vardera under varje träningspass.

Steg 3

Använd hakan för att lägga till lite extra kraft och hoppa lite högre. Tryck hakan nedåt innan du hoppar. När du sedan hoppar och har kroppen i luften bör du höja hakan tillsammans med resten av din kropp.

Steg 4

Utför skuttande hopp i två set om 10 repetitioner vardera, flera gånger i veckan. Börja med att sitta på hälarna och sträcka ut armarna framför dig. Använd enbart musklerna i underkroppen och hoppa från sida till sida. Öva på en häl-till-tå-rörelse för att få extra kraft i dina hopp. Detta kommer lära dig bygga kraft, medan du samtidigt stärker musklerna för att kunna hoppa högre.

Steg 5

Öva på att hoppa över en kon. Ställ en kon framför dig och hoppa över den, fram och tillbaka, så snabbt du kan. Gör tre set om 20 repetitioner vardera, flera gånger i veckan, för att stärka benmusklerna. Detta kommer även hjälpa dig att utveckla din balans, vilket kommer hjälpa dig hoppa bättre.

Tips & Varningar

  • Landa mjukt när du hoppar, för att undvika skador. En mjuk landning innebär att du inte låser knäna. Landa istället på trampdynorna, med knäna lätt böjda. Luta dig sedan tillbaka på hälarna när du landar.
  • Bär bra träningsskor när du tränar, för att absorbera en del av nedslaget som sker när du landar hårt på fötterna.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (8 röster, snitt: 8,13 av 10)
Loading...