Hur man gör akrobat-övningen ”bryggan” [Guide]

2 min


199
14 delningar, 199 poäng

Om du någonsin förundrats över akrobaterna i Cirque du Soleil är du säkert övertygad om att de flesta av deras vridningar aldrig kan utföras av vanligt folk. Men varje nybörjare måste börja någonstans, och armvridningar över huvudet är något som de flesta nybörjare kan göra med tillräckligt med övning. Rörelsen kallas för en bro, och kan användas som en språngbräda för mer utmanande rörelser, samtidigt som det är en bra stretchövning för ryggen och en chans för överkroppen att bygga upp styrka och balans.

Guide

Steg 1

Stretcha ryggen, axlarna och armarna innan du försöker böja ryggen. Stå rak och böj armbågarna, och för dem sedan tillbaka och lätt uppåt mot ryggen, för att stretcha den övre delen av ryggen och axlarna. Stretcha sedan den nedre delen av ryggen medan du böjer ryggen och böjer dig bakåt. Dra sedan en arm tvärs över bröstet och håll armbågen med en hand, medan armbågen är lätt böjd. Byt sida och upprepa rörelsen med din andra arm. Försök sedan böja ryggen så långt du kan, medan du fortfarande är i en bekväm situation. Att öva på den här rörelsen kan hjälpa dig stretcha långt innan du faktiskt klarar av det. Om du har problem med balansen kan du be en tränare om hjälp.

Steg 2

Stå cirka 90 centimeter från en vägg. Böj ryggen och sträck dig mot väggen med händerna ovanför huvudet. Använd sakta händerna för att gå nedför väggen, och böj ryggen ännu mer. Du kanske inte kan gå långt ner i början. Stanna när du känner en stark dragning, och håll kvar den positionen i 30 sekunder. Upprepa denna övning två till tre gånger per dag, ända tills du kan gå neråt ända i en ryggböjning.

Steg 3

Flytta dig bort från väggen och jobba dig upp till en full ryggböjning. Stå rak, med benen i axelbredd. Sträck armarna rakt upp i luften, och låt fingrarna peka bakåt och handflatorna vara riktade mot taket. Böj ryggen och börja böja dig bakåt. Fokusera på att ha ryggraden i en linje och undvik att röra på fötterna.

Steg 4

Böj huvudet bakåt så att dess topp pekar mot marken när du ställer dig i en ryggböjning. Se mot marken. Detta hjälper dig stabilisera dig och gör det lättare att nå rätt position. Sträck dig mer tillbaka med armarna medan du böjer ännu mer på ryggen. Armarna bör vara mycket närmare golvet än huvudet, och de ska kunna fånga upp dig om du tappar balansen. Sträck händerna efter golvet och lägg handflatorna platt mot golvet medan du håller benen raka. Böj ryggen samtidigt som du rör dig bakåt och ner in i en full position. Håll denna position i 30 sekunder och öva sedan igen. Om det är för svårt, eller om du är en nybörjare, kan du be en tränare om hjälp. Du kan också öva på ryggböjningar genom att ligga på golvet och trycka dig själv upp i rätt position.

Tips & Varningar

  • Om du upplever en smärtsam eller brännande känsla när du gör ryggböjningar måste du sluta omedelbart.
  • Be en tränare om hjälp när du håller på att lära dig rörelsen.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (8 röster, snitt: 8,13 av 10)
Loading...