Hantel-övningar för att stärka underarmarna i tennis


Senast uppdaterad: 3 december 2018

Att ha starka underarmar är en del av att få en otrolig forehand och serve, och styrketräning kan hjälpa dig. Ett enkelt hantelset kan göra det möjligt för dig att utföra flera olika övningar som stärker underarmsmusklerna. Prova övningarna två eller tre gånger i veckan, och låt musklerna vila minst en dag mellan passen.

Instruktioner

Steg 1

Sitt på en stol med stadiga armstöd och håll en hantel i varje hand med handflatorna uppåtvända. Håll underarmarna på handstöten men låt händerna hänga över kanten. Håll hårt i hantel och lyft handflatorna emot dig så att underarmen blir spänd på insidan. Sänk handlederna och handflatorna tillbaka till startpositionen och lossa på greppet lite så att hanteln kan rulla längs handflatan. Greppa hårt igen då hanteln når fingervecken, och rulla handen mot dig igen. Upprepa övningen 12 till 15 gånger med varje hand.

Steg 2

Fortsätt att hålla en hantel i varje hand med underarmen längs armstödet, men vänd handflatorna mot golvet så att handen dras mot golvet så långt det går med armen kvar på stödet. Sträck underarmen och lyft handleden och handen uppåt så att överdelen på armen blir spänd. Upprepa övningen 12 till 15 gånger med varje hand.

Steg 3

Ligg på sidan på golvet med understa armbågen mot golvet och antigen huvudet vilande på den armen hand, eller med underarmen mot marken till stöd. Greppa en hantel i övre armen hand och vila den armbågen mot höften. Sträck ut armen 90 grader från kroppen och parallell med golvet. Med handen nära hantelns ena ända, vrid försiktigt handleden åt ett håll och sedan åt det andra, så att det blir spänt i underarmen. Efter 12 till 15 upprepningar flytta handen till andra ändan på hanteln och start om övningen. Efter 12 till 15 upprepningar byt sida för att träna andra armen.

Tips & varningar

Du vet att du använder tillräckligt med vikt när de senaste repetitionerna av övningarna är svåra att slutföra. Om dina muskler inte är trötta efter 12 till 15 repetitioner, gå upp till en tyngre uppsättning hantlar.

Tala alltid med din läkare innan du börjar någon ny träningsrutin, speciellt om du inte har tränat på länge.

Källor

Artikelbetyg:
1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (12 röster, snitt: 9,00 av 10)
Loading...
Ämnen: