Vilken sorts fysisk träning krävs för att se snabba resultat?

2 min


215
16 delningar, 215 poäng

Ingen vill tillbringa flera timmar med att träna och ändå behöva vänta i flera månader på att få se resultat. Fysisk fitness är dock ett långsiktigt mål. För varje halvt kilo du vill gå ner i vikt behöver du bränna 3 500 kalorier fler än du bränner, och synlig muskelutveckling kräver oftast att du bränner fett så att du kan se muskler. Vissa träningsformer ger snabbare resultat än andra, och att ta dig an en utmanande träningsrutin kommer alltid göra att du når snabbare resultat.

Aerobisk träning

Aerobisk träning är jättebra för att bränna fett. Till skillnad från viktlyftning eller gymnastik arbetar det med hela kroppen, bränner fler kalorier, och hjälper till att smälta fett. För att uppnå bästa resultat bör du hålla dig till intensiv aerobisk träning, som hopprep, löpning, att simma längder i hög hastighet, eller cykla uppför backar. Du kommer gå ner i vikt snabbare om du blir andfådd och svettig när du tränar. Detta visar nämligen att kroppen jobbar hårt, vilket innebär att du bränner fler kalorier.

HIIT (High-Intensity Interval Training)

HIIT är en mer intensive form av traditionell aerobisk träning. Det bränner fler kalorier och kan förbättra din aerobiska kapacitet, vilket gör alla sorters aerobisk träning lättare och gör att du kan träna längre. För att utföra den här sortens träning behöver du bara välja en aerobisk träningsform som cykling, och sedan växla mellan högintensiva och mindre intensiva perioder aktivitet, om en till två minuter vardera. Du kan till exempel cykla i lagom hastighet på platt underlag i en till två minuter, och sedan öka hastigheten och cykla uppåt i en till två minuter.

Cirkelträning

Cirkelträning erbjuder styrketräning, vilket definierar och stärker musklerna, och aerobisk träning, vilket hjälper dig tappa fett. Välj ut tre eller fyra olika aerobiska övningar. Cirkulera sedan styrketräningsövningar som armhävningar, pullups och utfall, och följ upp detta med att träna aerobiskt i 5 – 10 minuter. Gör sedan en till omgång styrketräning och följ upp detta med mer aerobisk träning, och upprepa detta mönster under hela ditt träningspass.

Kettlebells

Enligt en studie från American Council on Exercise/University of Wisconsin at La Crosse innebär träning med kettlebell att du utvecklar musklerna snabbare än med traditionell viktlyftning. De flesta träningspass med kettlebell kräver att du svingar din kettlebell istället för att bara lyfta den, och om du tränar med kettlebells i hög hastighet kan du få en fettförbrännande aerobisk träningsrutin som kompletterar din styrketräningsrutin.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (8 röster, snitt: 8,13 av 10)
Loading...