Information om fristående, parallella stänger

2 min


198
58 delningar, 198 poäng

Fristående parallella stänger finns i olika former och storlekar: allt från små stänger som passar en person till långa stänger med vikter som ger dig utrymme att utföra komplexa övningar. Denna utrustning kan hjälpa dig sätta krydda på din fitnessrutin, och du kan till och med använda dem som en del av din rehabilitering om du försöker återhämta dig från skador.

Att välja parallella stänger

Parallella stänger kan kosta allt från några hundra till flera tusen. Vissa är permanenta ställningar som kan skruvas fast i golvet, medan andra går att vika ihop och resa med. Innan du köper ett par bör du läsa recensioner och avgöra hur säkra just dessa stänger är. Läs även manualen för att säkerställa att stängerna passar just ditt syfte.

Fitnessövningar

Parallella stänger kan hjälpa dig utföra övningar som dips och axelryckningar, och om stängerna är långa nog kan du till och med använda dem för att göra pullups. Att ”gå” längs stången med händerna kan hjälpa dig utveckla styrka i axlarna, armarna och ryggen. Du kan även använda stängerna för att utveckla dina gymnastiska färdigheter genom att stå på händer på stången.

Rehabilitering

De parallella stängerna kan erbjuda dig en säker plats för rehabiliteringsövningar, särskilt om du är ostadig på fötterna och behöver något att ta tag i om du snubblar. När du får mer styrka kanske din fysioterapeut rekommenderar att du fortsätter med traditionella övningar som dips. Du kan också börja använda ojämna stänger för att öva på att gunga eller hoppa.

Säkerhetsaspekt

Precis som med alla annan utrustning innebär fristående parallella stänger en viss osäkerhet. Stängerna du väljer måste vara stabila nog att stödja din vikt, även om du lutar dig mot ena sidan eller snubblar över stängerna. Se till att kontrollera stängerna för att se vilken maxvikt de kan ta. Om du använder dem som en del av ett rehabiliteringsprogram kommer du behöva en spotter – en person som är utbildad för att hålla koll och upptäcka fel – om du ramlar, och om du försöker dig på akrobatiska trick bör du göra det med hjälp av en spotter tills du lärt dig hantera stängerna ordentligt.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (8 röster, snitt: 8,13 av 10)
Loading...