Vilka är fördelarna med en nedåtlutande armhävning?


Senast uppdaterad: 28 november 2018

Armhävningar är en traditionell övning som förmodligen är den vanligaste övningen i världen. Lika populärt bland elitidrottare, militär personal och fritidsmotionärer, det finns en armhävningsövning för nästan alla nivåer av kondition. Neråtlutande armhävning är en medel- till avancerad övning, den utförs genom att placera fötterna på en upphöjd plattform. Ju högre plattform, desto mer utmanande blir armhävningen. Lutande armhävningar erbjuder många fördelar.

Mer intensiv träning

Att höja upp fötterna placerar en ökad belastning på armar, axlar och bröst. Detta gör neråtlutande armhävningar mer krävande än vanliga armhävningar där dina fötter vilar på marken. Denna ökade belastning resulterar i större styrkeutveckling och tuffare träning. Vissa blir så bra på armhävningar att de har möjlighet att utföra en mycket stor mängd repetitioner. Ett högt antal repetitioner kan ta lång tid att slutföra. Att höja upp fötterna innebär att du inte behöver utföra så många repetitioner för att nå samma nivå av trötthet. Detta kan hjälpa dig att spara tid i din träning.

Skift i muskulär betoning

Regelbundna armhävningar riktar in sig på den större eller lägre/inre delen av din pectoralis major eller bröst/pecs. Överexploatering av denna muskel kan göra att den nedre delen av musklerna blir stora och rundade – inte ett bra utseende för män. Neråtlutande armhävningar placera en betoning på den övre eller mindre muskeln, vilket kommer att bidra till att skapa en mer estetiskt tilltalande form för bröstmusklerna.

Variation i träningen

Regelbundna armhävningar är givet i många motionärers träning. Men när det gäller träning, är det alltför lätt att bli uttråkad om man gör samma övningar om och om igen. Genom att inkludera neråtlutande armhävningar i din träning, lägger du in variation i din träning, vilket hjälper till att förhindra tristess. Detta är särskilt viktigt om du är beroende av kroppsviktsövningar för din träning. Varierad träning ser också till att du inte överbelastar något särskilt rörelsemönster, vilket kan leda till överansträngning och skador.

Förbättrade standard-armhävningar

Armhävningar är en av de övningar där det är alltför lätt att nå en platå där det blir omöjligt att göra några ytterligare framsteg. Om du vill kunna utföra mer regelbundna armhävningar, tillbringa några veckor på att göra neråtlutande armhävningar för att öka din styrka. När du återvänder till vanliga armhävningar, bör du se att de känns lättare och att du har möjlighet att utföra fler repetitioner. Detta är träningsprincipen om överbelastning i aktion.

Källor

Artikelbetyg:
1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (12 röster, snitt: 9,00 av 10)
Loading...
Ämnen: