4 övningar: Hur man förbättrar reaktionstiden

2 min


199
12 delningar, 199 poäng

När du sportar måste du kunna reagera snabbt på ändrade omständigheter. Din förmåga att reagera snabbt kan betyda att du kommer före motståndaren till bollen, tacklar en zigzagande running back eller når en boll med racket som du inte skulle ha nått. Att förbättra reaktionstiden kräver att din nerv- och muskelsystem blir mer effektiv; ditt nervsystem får information om situationen och överför den informationen genom nervgångar så att musklerna vet vad dem ska göra. Gör övningarna två gånger i veckan efter att ha värmt upp med en dynamisk joggningsuppvärmning.

Hand-kastövningar

Fastän hand-kastövningen använder en tennis boll, är den passande till idrottare från alla sporter. Tennisspelare borde göra övningen med sin rack i handen. Stå i en förbered position på en linje och vänd dig mot en partner som står 2 eller 3 meter bort med en korg med tennisbollar. Din partner kommer studsa bollar slumpvist omkring dig, vilket utmanar dig att röra dig framåt, bakåt, i sidledes och diagonalt. Du måste reagera snabbt för att ta dig till bollen och fånga den. Tennis spelare borde justera fötterna och faktiskt utföra en groundstroke. Mellan varje boll snabba dig till baka till startpositionen och inta en beredd ställning. Gör två till fyra set om 10 till 12 upprepningar.

Fånga-ett-kort-övningen

Fånga-ett-kort-övningen går ut på att stå en eller två meter från en partner som håller i en kortlek och en fläkt som står på nära er. Ställ dig i en beredd position. Din partner kommer slänga ut ett kort i taget i luften. Kortet kommer fladdra runt i luften på grund av fläkten. Reagera snabbt och använd snabbt fotarbete för att inta en position där du kan fånga kortet med en hand. Släng bort kortet så att den inte hamnar under fötterna och förbered dig på näst upprepning. Växla vilken hand du fångar kortet med för varje upprepning. Utför ett set om 10 upprepningen med varje hand.

Reaktionsbollsövningar

En reaktionsboll är lika stor som en tennisboll med täckt i knölar. När gummibollen studsar har du ingen anings i vilken riktning den kommer färdas. Be en partner studsa bollen mot golvet, väggen eller annat. Utmana dig själv att fånga bollen genom att använda snabbt fotarbete för att ta dig till en position där du kan greppa bollen efter en studsning. Släng bollen tillbaka till din partner och upprepa 10 gånger. Gör två set.

Hand-signalövningen

Hand-signalövningen kräver att du reagerar på en partner eller tränares handsignaler. Stå i en förbered ställning vänd mot din partner. Om hen pekar över ditt huvud spring bakåt. Om hen pekar mot sig själv spring fram. När hen pekar åt dina sidor spring sidledes. Försöka att ändra riktning så snabbt du kan när du har sett din partner ge signalen. Utför övningen i två set om 15 eller 20 sekunder. Gör övningen mer sportspecifik genom att utföra den på en inomhusbana, fält eller plan, beroende på din sport.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (13 röster, snitt: 8,85 av 10)
Loading...

Påminn dina vänner att hälsa är viktigt, dela!

199
12 delningar, 199 poäng