Hur man håller sig på en plats när man simmar – 2 övningar

2 min


213
14 delningar, 213 poäng

Om du inte kan simma längder kan du få ett bra, aerobiskt träningspass genom att simma på stället, vilket är mer känt som att trampa vatten. Att trampa vatten kan också hjälpa en nybörjare att bli mer bekväm i vattnet. Viktigast av allt är det faktum att den här kunskapen faktiskt kan rädda ditt liv om du någon gång hamnar på öppet vatten.

Det finns flera alternativ om du vill lära dig trampa vatten: vissa tekniker använder enbart armarna och händerna, andra använder enbart fötterna och benen, och andra använder en kombination av alltihop. Oavsett vilken teknik du använder ska du börja med att stå vertikalt i poolen med vatten upp över axlarna.

Sculling/Scull

Steg 1

Sträck ut armarna åt sidorna i axelhöjd medan du har kvar dem under vattnet. Böj armbågarna lätt och rör händerna framåt, bort från torson.

Steg 2

Vänd handflatorna utåt och så att de är vinklade mot torson i cirka 45 graders vinkel.

Steg 3

Rör armarna och händerna sidledes genom vattnet, men håll handlederna stadigt.

Steg 4

Vänd handflatorna inåt medan du rör armarna och händerna genom vattnet, tillbaka till startpositionen. Rörelserna i armarna bör skapa en svepande rörelse som gör att du känner hur vattnet rör sig runt dig.

Steg 5

Fortsätt röra dina armar och händer utåt och inåt under ytan i en mjuk, konstant rörelse.

Fjärilsspark

Steg 1

Stå rakt med benen tätt ihop och med böjda knän, och låt tårna peka nedåt mot poolens botten.

Steg 2

Sparka den högra foten framåt, cirka 30 – 45 centimeter, och den vänstra foten bakåt, ungefär lika långt. Sparka med båda fötterna samtidigt.

Steg 3

Rör den vänstra foten framåt och den högra foten bakåt.

Steg 4

Fortsätt växla benens position och se till att tårna hela tiden pekar nedåt.

Tips & Varningar

  • Öva på armrörelser i den grunda delen av poolen, åtminstone i början. För att sedan börja använda sparkar kan du gå till den djupare delen och hålla fast dig i väggen med en hand medan fötterna inte nuddar botten. När du är bekväm med de sparkande rörelserna kan du släppa väggen och börja trampa vatten. Du kan även använda en flytanordning för att börja och sedan släppa taget om den när du är redo att trampa vatten.
  • Kombinera rodd och fjärilsspark för att få ett bättre träningspass.
  • Träna bara i en pool som övervakas av en livvakt.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (8 röster, snitt: 8,13 av 10)
Loading...