Maxa effekten med sprintar på träningscykeln + Slipp skador


Senast uppdaterad: 1 september 2017

Spurt (Sprint) är en typ av anaerob träning som kan hjälpa dig gå ner i vikt, bygga styrka och bygga uthållighet i en imponerande takt. Även om de flesta tänker på spurtar på en bana som det mest effektiva så är egentligen alla övningar som involverar fart och som ökar pulsen en form av spurtträning. Att sprinta på en träningscykel erbjuder många av de fördelar som spurtar på banor gör, men kan dessutom vara mer skonsamt för dina leder.

cykling cykla

Anaerob träning

Det finns ingen specifik hastighet du måste uppnå för att övningen ska räknas som en spurt. En spurt är per definition en anaerob övning där dina muskler drivs av glykogen istället för syre. För att nå en anaerobisk puls behöver pulsen vara 80%-90% av din maxpuls. Att springa snabbt har samma effekt på pulsen som att cykla snabbt.

Brända kalorier

Hur många kalorier du bränner under en spurt beror på din vikt och ansträngning, men du kan bränna fler kalorier med spurtar än med traditionell aerobisk konditionsträning. En studie från 2012, som utfördes av forskare i Sydney, Australien, visade att män som spurtade en timme i veckan brände lika många kalorier som de som joggar sjutimmar i veckan. Studiens deltagare använde cyklar, men resultatet gäller alla sorters spurter, enligt forskarna.

Teknik

Att spurta är en ganska rättfram övning, men det krävs mycket teknik för att undvika skador och få ut det mesta av din träning. Både på banan och på cykeln rekommenderar experter att du fokuserar rakt fram, men de faktiska teknikerna för båda övningarna varierar stort. Att cykla innebär en hukad, spänd hållning, medan löpare är raka och rör armarna lika snabbt som benen. Ett effektivt sätt att hantera all spurtbaserad träning är att växla mellan låg och hög intensitet, vilket även kallas för intervallträning. Med hjälp av intervallträning kan du få ett spurtbaserat träningspass i 20 minuter eller mer, istället för att köra slut på din ork direkt.

Skador

Knäsmärtor är den vanligaste källan till obehag för cyklister. Cykelexperten Nicole Cooke menar att de flesta cykelrelaterade skador är resultatet av fel position och fel sadelpositionering i relation till handtagen. Att spurta på en löpbana kan dock vara ännu skadligare för dina leder, eftersom det medför upprepade tyngder på dina fötter, vader, knän och höfter.

Källor

Artikelbetyg:
1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (Inga röster än)
Loading...
Ämnen: