Bränner man fler kalorier vid träning i värme?


Senast uppdaterad: 30 november 2018

När du planerar en träningsrutin för att bränna kalorier, måste du vara uppmärksam på mer än de typer av övningar du gör för att nå maximalt resultat av viktminskningen. Träningsintensitet och varaktighet spelar en stor roll i kaloriförbrukning, men miljöfaktorer såsom temperatur har också en viktig roll i viktminskningen. Du kan förbränna fler kalorier när du tränar i varma temperaturer än vad du kan i kalla temperaturer, men ansträngande aktivitet i extrem värme medför allvarliga risker.

Hjärtfrekvens

Det är ingen hemlighet att ju hårdare dina muskler jobbar under träning, desto mer kommer du få ut av din träning. Muskler som arbetar hårdare kräver mer syre, vilket tvingar ditt hjärta att pumpa snabbare under intensiv löpning än under en lugn joggingtur. Beroende på hur varmt det är ute, kan temperaturen höja pulsen med cirka 10 slag per minut, vilket ökar antalet kalorier du bränner.

Hur det fungerar

Ironiskt nog är det inte din kropp som värmer upp som faktiskt bränner kalorier, utan snarare dess ständiga försök att kyla ner dig genom svettning som förbränner mest. Det tar faktiskt mer kardiovaskulär ansträngning för att kyla ner kroppen i varmt väder än vad det gör för att värma upp din kropp i kallt väder, enligt American Council on Exercise.

Forskning

Även då varmare temperaturer kan förbränna mer kalorier, är de hetaste träningspassen nödvändigtvis inte de mest effektiva för att gå ner i vikt. I en studie av American Council on Exercise, undersökte forskare kaloriförbränningen av cyklister i fyra olika temperaturzoner. De fann att medan högre temperaturer kräver mer ansträngning från cyklister, brände faktiskt medeltemperaturer mest kalorier, eftersom cyklisterna kunde hålla sin hastighet under en längre tid.

Hälsorisker

Att kunna träna under en längre period är inte den enda anledningen till att träning i tempererade förhållanden är mer perfekt än extrem värme. Hälsofrågor som rör träning i extrem värme kan variera från mindre värmekramper och värmeutslag till allvarliga tillstånd, inklusive värmeslag, uttorkning och svimning. I dessa fall uppväger riskerna med att träna i extrem värme verkligen belöningarna.

Källor