Bränner man fett om kroppen är kall vid träning?


Senast uppdaterad: 30 november 2018

Träning i alla former får hjärtat att arbeta hårdare, gör av med energi, och konsumerar kroppens naturliga resurser som bränsle. Kroppen bränner kalorier från lager av fett och kolhydrater för att hålla igång dig under ett träningspass. Även om förändringar i temperaturen kan påverka den hastighet du bränner kalorier med kommer du inte hindras från att bränna fett av att vara kall när du tränar.

Fett vs. kolhydrater

Även om fitnessprogram kanske vill sälja in idén om att träning är det enda som förbränner fett, men det enda som gäller för att tappa vikt är det totala antalet kalorier du bränner vs det totala antalet kalorier du konsumerar. Ju hårdare hjärtat arbetar, desto fler kolhydrater bränner du relativt till fett, men det betyder inte att du bränner mer fett vid lägre intensitet. Mer intensiva träningspass resulterar alltid i att fler kalorier bränns.

Nedsaktad metabolism

Det kanske verkar troligt att träning i kallt väder snabbar upp metabolismen eftersom kroppen måste jobba hårt för att hålla dig varm. Även om detta gäller i extrema fall kom forskning från Naval Medical Research Institute i Bethesda, Maryland, fram till att träning i kallt väder faktiskt saktade ned metabolismen. En möjlig orsak till denna reducering av metabolisk hastighet kan vara att blodkärlen dras ihop i fettvävnaden.

Extrem kyla

Även om kalla temperaturer kan ha en negativ effekt på metabolismen kan det faktiskt vara så att extrem kyla kan resultera i imponerande kaloriförbränning. Enligt American Council on Exercise kan temperaturer kalla nog för att orsaka frossa hjälpa dig bränna 400 kalorier per timme innan du ens börjar träna.

Varm träning

Träning i kallt väder är effektivt för att bränna kalorier, men det krävs faktiskt mer energi för att kyla ner kroppen i extrem hetta än för att värma upp den i extrem kyla. Det är en av anledningarna till att träning i varmt väder kan vara bättre för viktnedgång än träning i kallt väder. Man bör dock alltid vara försiktig med att träna i extremt väder, oavsett om det är varmt eller kallt.

Källor