Ovanliga tips för att bränna fett & få platta magmuskler


Senast uppdaterad: 30 november 2018

För att tappa fett från magen behöver du bränna fler kalorier än du konsumerar. Du kan göra detta med hjälp av kost, träning, eller båda två. Även om du redan känner till många av de vanliga tipsen för viktnedgång och mindre mage kanske du inte känner till de mer ovanliga, ibland till och med förvånande, tipsen som faktiskt kan hjälpa.

Mat och dryck som främjar metabolismen

Antioxidanterna i grönt te har bevisats minska kroppens fettabsorbering medan de stimulerar metabolismen. Att dricka grönt te varje dag kan vara bra för din metabolism. Choklad har också antioxidanter som främjar metabolismen. Häll lite kanel på maten när du kan, eftersom det har bevisats reducera glukos i blodet. Om du gillar kryddig mat har du tur! Att äta chilipeppar och gurkmeja främjar metabolismen, och kryddigheten kan göra att du äter långsammare, vilket hjälper dig kontrollera mängden mat du äter.

Ät för att hålla hungern borta

Ersätt kolhydrater med stärkelse med mat som har mycket fibrer, eftersom de får dig att känna dig mättare på färre kalorier. Mat med mycket fibrer tar också längre tid att smälta, och bränner fler kalorier under processen att smälta dem. Försök att ersätta fina vanliga frukostflingor med kli. Ät gurka eller selleri till mellanmål. De är mättande, återfuktande, och innehåller få kalorier. Välj grönsaker istället för kött för att få i dig protein, om du vill sänka ditt kolesterol och tappa vikt. Grönsaker får dig att känna dig mätt då de innehåller mycket fibrer, och deras effekt som reglerar blodsockret hjälper dig hålla hungern borta under en längre tidsperiod.

Träna i intervaller

Du kan inte punktreducera eller utföra en viss övning för att bara bli av med fett från magen, utan du måste förlora fett från hela kroppen för att förlora centimeter från midjan. Om du vill hitta den mest effektiva, tidssparande övningen för fettförlust bör du inkludera spurtar med högintensiva intervaller i din konditionsträning, till exempel löpning eller cykling. Du bränner fler kalorier och frigör fler fettförbrännande hormoner, enligt fysiolog Jason Talanian. Din period med ”efterbränning” förlängs också om du inkluderar högintensiva intervaller som verkligen utmanar musklerna, så att du kan märka av fördelarna i flera timmar efter ditt träningspass.

Magövningar som använder fler muskler

Magövningar stärker magmusklerna så att platta muskler växer under magfettet i takt med att du förlorar det. En pilates roll-up är 30 % mer effektiv än crunches när du vill ha ett sexpack, eftersom det använder bredare rörelser. Maghållning är också en mer effektiv övning för att träna magmusklerna eftersom det använder underkroppen som motstånd istället för överkroppen, vilket gör att du använder både de nedre och de övre magmusklerna, och ger dig mer motstånd som utmanar musklerna. Sitt på en stol med händerna på kanten och fingrarna pekandes framåt. Dra in magmusklerna och lyft kroppen från stolen så att fötterna är cirka 7,5 cm ovanför golvet. Håll denna position så länge du kan och upprepa sedan rörelsen. Genom att även arbeta med benen och armarna bränner denna övning mer fett än den typiska magövningen.

Källor