Bästa återhämtningen från träning & viktnedgång

2 min


204
15 delningar, 204 poäng

Även om regelbunden träning kan vara bra för viktnedgång tack vare kaloriförbränningen måste du känna till dina begränsningar. Det är viktigt att balansera viljan att bränna kalorier och behovet av att vila och ge kroppen möjlighet att återhämta sig från träning. Om du inte vilar tillräckligt kommer du märka att du inte kan träna lika intensivt, vilket gör det svårt att fortsätta skörda framgångar gällande viktnedgången. Om kronisk trötthet eller andra allvarliga tillstånd är en faktor bör du uppsöka läkare eller en atletisk tränare innan du förändrar din träningsrutin.

Optimera viktnedgången

Även om det inte är lätt att gå ner i vikt så är det faktiskt baserat på en enkel princip: bränn fler kalorier än du konsumerar. Att träna mer för att bränna kalorier och att äta mindre för att reducera kaloriintaget är vanligtvis ett effektivt sätt att uppnå ett kaloriunderskott. Du kan även förbättra din metabolism genom aktiviteter som bygger muskler, till exempel viktträning. Eftersom muskler bränner fler kalorier än fett, även vid vila, kan ökad muskelmassa hjälpa dig att bli smal snabbare.

Återhämtning

Ju mer du tränar – särskilt om du hittar ett gym eller fitnessprogram som du verkligen klickar med – desto mer kanske du gillar det. Det kanske känns som om du kan träna dag efter dag utan att vila. Tyvärr behöver kroppen tid för att återhämta sig från träning. Vila gör att muskelvävnaden kan repareras och växa, och ger kroppen en chans att fylla på med energi inför nästa träningspass. Ordentlig näring och tillräckligt med vila bidrar till muskeltillväxt och hindrar dig från att känna dig utbränd.

Näring

Näring är en nödvändig faktor när det gäller lyckad återhämtning och viktnedgång. När det gäller viktnedgång är kalorier den största faktorn, så kom ihåg att räkna med ditt mellanmål efter träningen i ditt kalorimål för dagen. För att maximera återhämtningen är det bäst att kombinera protein och kolhydrater. För att inte störa viktnedgången bör ditt mellanmål ha ett lågt kaloriinnehåll. Ett bra val kan faktiskt vara chokladmjölk: forskning som publicerades i Applied Physiology, Nutrition and Metabolism i december 2009 indikerar att chokladmjölk är lika effektivt för återhämtning efter träning som de drycker för återhämtning som finns i butiker.

Aktiv vila

Aktiv vila är inte bara bra motion, utan kan även vara bra för återhämtning. Aktiv vila innebär att du utför träningsaktiviteter med lägre intensitet och lägre volym för att hålla igång kroppen, utan att detta stör din vila. Detta kan hjälpa dig bränna kalorier. Lätta träningspass kan förbättra blodflödet, vilket främjar återhämtningen genom att rensa kroppen på slaggprodukter och leverera näring till de läkande musklerna.

Källor

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor6 stjärnor7 stjärnor8 stjärnor9 stjärnor10 stjärnor (8 röster, snitt: 8,13 av 10)
Loading...