Bra armträning för nybörjare som hatar gym


Senast uppdaterad: 28 november 2018

Om du drömmer om svällande biceps och mejslade armar men hatar tanken av att träna kan du lika gärna fortsätta drömma. Men om du är nöjd med vältränade pistoler behöver du inte nödvändigtvis köpa ett gymkort och börja lyfta skrot. Några enkla armövningar kan bygga muskler, även om du avskyr tanken på att lyfta vikter.

Överväganden kring träningspass

Att träna regelbundet är ett logiskt sätt att hålla sig i form, oavsett om du vill ha större muskler eller bara förlora några kilon. Om du hatar att träna så ta dig tid och fundera på varför du känner så. Om du haft en negativ upplevelse på ett gym kan lösning för dig vara att undvika gymbaserad träning. Om du ofta upplever smärta när du tränar ska du tala med din läkare för att hitta en träningsrutin som passar dig. Du kanske aldrig kommer älska att träna, men det är bra att förstå den viktiga roll som träning har i din allmänna hälsa.

Konditionsträning med vikter

Enkel konditionsträning såsom promenader är ett perfekt sätt att bränna fett på, men om ditt mål är större muskler i armarna måste du byta strategi genom att bära vikter på handlederna. Att bära handledsvikter tvingar dina armar och axlar till att arbeta hårdare när du går, vilket kan leda till muskeltillväxt utan att du nödvändigtvis känner att du tränar armarna. Det amerikanska rådet för motion föreslår att man använder vikter som väger mer än 1.5 kilo.

Yoga

Yoga ger främst ökad flexibilitet och avkoppling; men med rätt poser kan du träna armarna utan att behöva lyfta vikter. Besök en yogastudio och bläddra igenom listan med tillgängliga kurser för att hitta en som passar dig, eller träna hemma poser som stärker armarna. Sådana poser kräver ofta en kombination av styrka och balans, och inkluderar bland annat Crane pose, eight-angle pose och flera varianter av plankan.

Gymnastik

Ett enkelt sätt att övervinna motviljan att träna är att omvandla övningar till en angenäm aktivitet. Om du tittar på TV ett par timmar varje kväll kan du göra gymnastik under reklamavbrotten. Dessa övningar kräver inte någon utrustning, och när du utför dem har du tv programmet att se fram emot om bara några minuter. Gymnastik involverar armarna och inkluderas av armhävningar, jumping jacks och plankan. Om du är intresserad av sport kan du prova skuggboxning i en minut.

Källor