Skip to main content

Snabbguide: Lär dig bygga uthållighet i löpning på 1 minut

Det bästa sättet att bygga uthållighet för att springa är att öka distansen och tiden. Läs vidare för att lära dig bygga långsiktig uthållighet för att springa långt och länge.

löpning

Guide

Steg 1

Börja långsamt om du är en nybörjare. Börja med att springa 0,5-1 km per träningspass, tre gånger i veckan.

Steg 2

Lägg till distans. När du klarar av att springa 3-5 km per träningspass kan du lägga till 10%-25% till din veckokvot. Om du till exempel kan springa 3 km tre gånger i veckan kan du antingen lägga till en dag där du springer ytterligare 0,5 km, eller så kan du springa 0,25 km extra två gånger i veckan.

Steg 3

För att variera dina träningspass kan du öka tiden. Istället för att springa 3 km på 15 – 25 minuter tre gånger i veckan kan du springa i 30 minuter, tre gånger i veckan. Fortsätt öka tiden per träningspass, eller lägg till ett extra träningspass per vecka.

Steg 4

Lägg till ett pass med crosstrainer eller intervallträning. Detta kommer låta kroppen anpassa sig till nya ansträngningar, vilket hindrar dig från att nå en fysisk och mental platå när det gäller din träning.

Steg 5

Ta ett steg tillbaka. Var tredje till fjärde vecka borde du ge kroppen en chans att vila. Minska dina kilometer med 10% för att hjälpa kroppen återhämta sig och för att slippa nå en platå.

Våra senaste tester

Pris
Effekt
Betyg
  • En nästan otäckt bra fettförbrännare, överdosera inte!
  • Baserad på den senaste forskningen
Red Stack
Pris 295 kr 
395 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Maxar prestation och muskelbyggande
  • Bästa kreatinet vi provat
  • Praktisk tablettform
Fairing kreatin-kapslar
Pris 228 kr 
339 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Ökar muskel-uppbyggnaden - vetenskapligt bevisat
  • Troligen marknadens mest avancerade protein
  • Trippelprotein med Time Release-effekt
3 Phase Protein
Pris 309 kr 
429 kr
Läs mer
Psssst! Vi på Wolber har smyglanserat ett nytt verktyg som ger dig ett person-anpassat träningsprogram, 40-80% rabatt på nya träningskläder, världens bästa fitness-appar, och mycket mer. Och det är helt gratis. Testa själv! Klicka här.


Din epostadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med en stjärna *

banner