Hemligheten till att bränna massivt med fett: Tyngdlyftning


Senast uppdaterad: 4 juli 2016

Många gånger tänker människor på tyngdlyftning som att bygga muskler och styrka, men vet inte att en av de bästa fördelarna är fettförbränning. När du lyfter vikter och följer en hälsosam kost kommer du att förlora fett. Nyckeln är att kombinera dina lyftövningar för att skapa en metabolisk effekt. Genom att utföra sammansatta styrketräningsövningar kommer du bränna fler kalorier under din träning, och bränna fett. Här är några av de mest effektiva övningarna för fettförbränning.

tyngdlyftning fettförbränning

Squat till axelpress

Håll hantlarna vid sidan och sänk din kropp till en squat. Se till att dina knän är i linje med dina vader och att majoriteten av din vikt ligger på hälarna. Du ska kunna lyfta tårna. När du reser dig från din squat ska du böja vikterna och sedan genast pressa dem ovanför huvudet i en axelpress. Upprepa detta 5 – 8 gånger. Denna övning låter varje muskel i din kropp arbeta, och bör höja din puls.

Kom ihåg att välja en vikt som utmanar dig utan att förstöra din teknik.

Utfall med bicep curl

Håll hantlar längs sidan och gör ett utfall framåt. När du kommer upp från utfallet, för hantlarna uppåt i en bicep curl. Se till att kärnan är spänd och undvik att använda kraft för att svinga hantlarna. Använd en utmanande vikt och se till att andas under hela övningen.

Armhävning med rodd

Den här övningen kommer inte bara arbeta med ditt bröst och din rygg, utan kommer också att hjälpa din kondition. Börja i en armhävningsposition och håll hantlarna i händerna. Sänk ner dig i en armhävning och håll kärnan spänd. Om det är nödvändigt kan du modifiera armhävningen genom att stå på knä. I toppen av armhävningen, gör en roddliknande rörelse med först högra och sedan den vänstra armen. För ihop benen och ställ dig upp. Upprepa denna rörelse 8 – 10 gånger med en utmanande vikt.

Du bör svettas och andas tungt när din kropp bränner fett och bygger muskler.

Step ups

Step ups bygger styrka i gluteus och bränner samtidigt fett och kalorier. Använd en bänk och en utmanande mängd handlar, stå framför bänken och kliv upp på den med högerbenet. Håll ditt vänstra ben rakt bakom dig och stig sedan ned. Upprepa denna rörelse med din högra sida 8 – 10 gånger och byt sedan till ditt vänstra ben. Benet på bänken bör göra allt jobb. Glöm inte att andas genom övningen i takt med att din puls ökar.

Maximera tiden

Om du har ont om tid och vill bygga styrka och bränna fett är sammansatta styrkeövningar ditt bästa val. Kombinera rörelser för att bränna mer fett och kalorier. Ta pauser när du behöver och lyssna alltid på din kropp. Om något inte känns rätt eller du börjar må dåligt måste du genast avbryta övningen.

Källor