7 tips: Så här får du tid att både jobba, träna och blogga!


Senast uppdaterad: 16 oktober 2012

De flesta av oss lever väldigt stressiga liv. Det är ju så mycket som vi ska hinna med. Vi ska hinna jobba, träna, umgås med familj och vänner och dessutom göra roliga saker så som att blogga. Men det kan vara svårt att få dygnets 24 timmar att räcka till – vi måste ju sova några timmar varje natt också.

Som tur är så finns det en hel del saker du kan göra för att hantera din tid bättre.

Produktivitet, effektiv, tid, tidshantering

Foto: Chris Campbell/Flickr.com (CC)

7 tips för en effektiv tidshantering

Radera alla spel-appar

Kommentar överflödig.

Prioritera, prioritera, prioritera

Vissa saker är helt enkelt viktigare än andra. Det kan, till exempel, vara viktigare att gå på ett föräldramöte än att hinna köra det där dubbelpasset på Friskis & Svettis. Genom prioriteringar kommer du inte kunna gör allting alltid men du kommer kunna göra det absolut viktigaste.

Börja använda To Do-listor

En enkel och smart grej. Skriv upp vad du behöver göra under dagen på en lista och bocka sedan av aktiviteterna efter du gjort dessa. Detta hjälper dig att få en bättre överblick över vad som måste göras. Samtidigt är det väldigt viktigt att endast skriva upp saker som kan bli klara under dagen. Till exempel träna 60 minuter.

”Batcha” snarlika aktiviteter

Jag twittrade med @Stiernholm här om dagen om att ”batcha” snarlika aktiviteter, och på så vis kapa bort lite uppstartstid. Till exempel en ringa-batch och två mejl-batchar per dag, som du då alltså kör i ett svep. Som konsult är det ju även smidigt att batcha kunduppdrag; ”Nu kör jag kund X i 3 timmar, sen kund Y i 2 timmar”. Kanske kan du även skapa en ”göra rapporter”-batch, ”läsa pdf:er/presentationer”-batch, eller en ”renskriva mötesanteckningar”-batch?

Skriv upp allt i samma kalender

Om du har många möten i jobbet samt många aktiviteter privat kan det vara en god idé att trots allt använda samma kalender. Då ser du enklare när du kan boka in ett extra träningspass eller möte. De flesta kalendertjänster går att koppla ihop på olika sätt, så som Outlook Calender och Google Calender till iCal.

Skriv upp dina mål

Att skriva upp mål över vad du vill få gjort under en dag, eller en vecka, kan vara ett bra sätt att verkligen komma till skott och göra de saker som du måste och som du vill få gjort.

Använd dötiden

Att ta vara på alla små break som uppstår under en dag, till exempel på bussen in till jobbet eller på tunnelbanan hem. Här får du ett utmärkt tillfälle att skriva bloggutkast, svara på mejl eller läsa nyheter. Samma sak gäller i hemmet när du väntar på att vattnet ska koka upp eller liknande.

Att skapa sig en effektiv tidshantering där du får tid både till jobb såväl som att träna och blogga kan vara svårt. Men om du följer några av tipsen kommer du förhoppningsvis snabbt märka att det faktiskt går att få mycket gjort under en dag, så länge som du har klara och tydliga mål.