Skip to main content

Styrketräningen som ger oväntat explosiv kraft i simning

Mästarsimmare, framför allt de som vill tävlingssimma, borde även träna på torra land, enligt U.S. Masters Swimming. De menar att styrketräning är en användbar del av simträningsscheman som kan förbättra prestanda och förhindra skador. Använd viktträningsprogram för att stärka muskler och öka prestandan i poolen.

simning crawl

Skadefri

En av de viktigaste anledningarna till att mästarsimmare bör träna med vikter är att förhindra skador. Chris Ritter, en tränare vid U.S. Masters Swimming, säger att svaghet i muskler eller leder är en av de vanligaste orsakerna till skador. Simning utsätter leder och muskler för repetitiva rörelser som kan få en liten skada att bli stor. Muskler och leder som följs upp av ett träningsschema på torra land löper mindre risk att skadas. Ritter säger att styrketräning återställer balansen i dessa områden tack vare hållning och rörelser.

Hjärnsignaler

Styrketräning är inte bara bra för musklerna och lederna, det skickar också viktiga signaler till hjärnan. När du regelbundet lyfter vikter blir hjärnan också mer effektiv i att skicka signaler till musklerna, och säga åt dem att jobba hårdare. Ritter säger att dessa mer effektiva hjärnsignaler låter dig bli starkare utan att du nödvändigtvis går upp i vikt. Hjärnan bara ”skriker högre”, och musklerna blir starkare. Han föreslår att simmare ska gå expertråd om nivån av motståndsträning de behöver, och att de skaffar ett träningsschema som är anpassat till deras personliga behov. Att lyfta vikter kan resultera i skador om du inte vet vad du gör.

Träna i intervaller

Att lyfta vikter hjälper en mästersimmares hastighet. USMS påpekar dock att simmare bör ta hänsyn till sin ålder när de lägger till viktlyftning till sina simprogram. Steroidproduktionen avtar med åldern, så äldre simmaren kanske inte kan få samma fördelar av ett styrketräningspass lika snabbt som en 20-åring. Organisationen säger att en simmare i 20-årsåldern kan styrketräna varannan dag, men att äldre simmare bör nöja sig med var tredje dag. Detta intervall ger kroppen tid att återhämta sig.

Stil och kraft

Mästarsimmare bör fokusera på styrketräning som imiterar simrörelser, enligt Grif Fig på Virginia Masters Swimming. Han nämner det rumänska marklyftet och squat som exempel – båda använder samma muskelgrupper som simning. En rutin på torra land ska ge extra kraft till simtagen och sparkarna, vilket resulterar i en ökad hastighet. Att utveckla förmågan att använda explosiv kraft under ett lopp är vad som kommer ge dig fler fördelar än en annan simmare, med likvärdig styrka.

Källor



Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *