Bli Stark Snabbt: 54 Träningsprogram – 100% Gratis

"Jag gick från soffpotatis till Ironman-triatlet och ultramaratonlöpare på 18 månader. Nu har jag byggt det här verktyget, så att du kan göra samma sak."

Fredrik Lyreskog

Psst. Hjälp dina vänner
att nå sina mål!

BÖRJA HÄR

Fyll i ditt mål och dina förutsättningar

Vilken är din ambitionsnivå?
Från 1 till 3
Hur lång tid får det ta?
Upp till 6 månader
Vilken är din ambitionsnivå?
Från 1 till 3
Hur lång tid får det ta?
Upp till 6 månader
Vilken är din ambitionsnivå?
Från 1 till 3
Hur lång tid får det ta?
Upp till 6 månader
Vilken är din ambitionsnivå?
Från 1 till 3
Hur lång tid får det ta?
Upp till 6 månader

Gratis träningsprogram

Det finns en mängd olika träningsprogram tillgängliga på olika träningscenter och online. De sträcker sig från träningsprogram för viktminskning till träningsprogram för styrketräning, eller en kombination av båda. Det finns också några träningsprogram som finns tillgängliga online. Dessa program har vanligen en första gratis provperiod för att människor ska få känsla av det aktuella träningsprogrammet.

Den första aspekten i alla träningsprogram är bedömningen av träningsbehov. Det är viktigt att skissa upp en plan, med beaktande av en persons individuella ambitionsnivå och behov. Typen och stilen för träningsrutinen föreslås efter att ha angett denna bakgrundsinformation. Detta gör det möjligt för system/appar så väl som PT online att rekommendera rätt spår, samt i sin tur motiverar utövaren att fortsätta med träningsprogrammet.

Människor som har hemmagym kan så klart göra övningarna hemma. Att köra träningsprogram hemma har blivit vanligare och vanligare. Vissa gör så att de använda gymmet i centrum gratis under försöksperioden, bland i kombination med en PT, Personlig Tränare. Om de tycker att träningsprogrammets effekter under försöksperioden är tillfredsställande kan de fortsätta, men annars övergår de till träning hemma.

Ett prov av olika övningar är vanligt under försöksperioden. En person kan sedan ange komfortnivåer med varje övning och de kan senare ingå i den vanliga träningsplanen. Dessa PT online-program ger också videodemonstrationer som en slags online-utbildning. De tränar också specifika kroppsdelar så som axlar, mage, rumpa om det är något man efterfrågar.

Trots att det inte är möjligt för gym och fitnesscenter att tillhandahålla helt gratis träningsprogram, ger de gratis råd, till exempel gratis fitnessprofiler och gratis bedömning av träningsplaner. De flesta av dessa cgym erbjuder en maximal period på 30 dagar som en gratis provperiod. Den här gratisperioden kan räcka för att motivera människor som inte är vana vid att träna regelbundet.

Denna gratis provperiod är vanligtvis en marknadsstrategi som antas av fitnesscenter och gym runt om i hela världen, även de online-baserade. Det är därför nödvändigt att närma sig gym som har erfarna Personliga tränare (PT) och är välrenommerade.

Träningsprogram för nybörjare

Hälsa kommer från att ständigt göra hälsosamma val, träna regelbundet, äta nyttigt, få ordentligt med sömn och välja aktiviteter som ökar flexibilitet, uthållighet och styrka. Realistiska träningsprogram för nybörjare startar med personliga ingångsvärden om individens nuvarande hälso- och fitnessstatus och personens mål.

Bra träningsprogram för nybörjare är de som har mål som kan genomföras och uppnås. Dessa är noggrant utformade så att säkra och effektiva gratis träningsprogram kan tas fram för att möta olika individers livsstil och fitness.

Om man inte vill träna hemma utan hellre gå till ett gym och en Personlig tränare, PT, kan det finnas fler steg. PTs utför vanligen konditionstester och bedömningar innan de bestämmer sig för något träningsprogram. Detta är nödvändigt så att PTn kan justera efter riskfaktorer. Dessa tester gör det också möjligt att kontrollera om det finns hälsoproblem eller medicinska begränsningar och underlätta för att bestämma de bästa träningsprogrammen.

Fitnessbedömningar hjälper till att skapa en baslinje med hjälp av vilka förbättringar kan mätas. De underlättar också att utveckla personliga träningsprogram för optimal hälsa och mäta framgång över tiden. Mestadels omfattar bedömningar av kondition och kroppssammansättning, test av muskelstyrka och uthållighetstest samt flexibilitetsbedömning.

Realistiska träningsprogram för nybörjare involverar också att titta på träningsprogrammen rent praktiskt. Det betyder att individer måste bestämma vilken ambitionsnivå de är villiga att köra på i träningsprogrammet och hur länge man ska köra även tid – exempelvis 3 månader eller 6 månader. Då måste dessa anges som ett ingångsvärde. De uppsatta målen tenderar sedan att bli lättare att nå.

Träningsprogram för nybörjare varierar från individ till individ baserat på flera faktorer som utgångsläge, ambitionsnivå, intresse, medicinska problem och många andra faktorer. Vissa gym kan erbjuda träningsprogram som övningar för rehab, kondition, träningsprogram för tjejer, hälso-träning och flexibilitets- och stretchprogram. Det kan finnas gratis träningsprogram för vuxna som vill nå fettförbränning och viktnedgång, fria viktprogram, kardiovaskulära program, förebyggande behandling, efter träningsprogram som gravid, träningsprogram efter födsel, och rena viktminskningsprogram för överviktiga.

Träna hemma med gratis träningsprogram

Det finns gott om gratis träningsprogram att välja mellan, men du behöver planera träningen noggrant för att ha något som passar dig. Ditt program bestämmer hur snabbt och effektivt du kan nå dina mål.

Det viktigaste är att det ska vara så enkelt och så roligt som möjligt, samtidigt som det passar dina träningsnivåer och preferenser och självklart är ditt tidsschema avgörande.

Du kan välja ut olika träningsprogram för att inkludera i din träningsrutin antingen online eller genom att titta på youtube. Det är en bra idé att göra något annorlunda då och då, och inte göra exakt samma övning dag efter dag. Du vill vara säker på att du inte tränar bara några enstaka muskelgrupper så som axlar, rumpa eller mage. Du kan antingen göra en speciell träningsrutin i några veckor och sedan byta till ett annat gratis träningsprogram hemma.

Välj en tid att träna som passar ditt schema och följ sedan det. Med detta schema bör du inte ständigt behöva byta tid. Det är bäst att köra på samma tid varje dag, men bara 2 gånger i veckan kan vara tillräckligt.

De flesta föredrar att träna hemma på morgonen. Det är ett bra sätt att vakna upp. Men om det inte passar dig, kör senare på dagen, men vänta alltid minst 2 timmar efter att ha ätit.
Det är tufft att köra ett träningsprogram på morgonen.

Ett bra träningsprogram kommer att ligga i ca 30-45 minuter. Du kan inkludera 10-15 minuters stretching och uppvärmningsövningar, följt av 15-25 minuters träningsprogram och 5 minuter med nedvarvning.

Som ett exempel kan träningsprogrammet för konditionsträning göras hemma i ett hemma-gym som ett löpband eller spinningcykel, eller så kan du löpträna eller cykla utomhus. Du behöver inte ens utrustning, det finns flera bra gratis träningsprogram som du kan använda hemma utan utrustning. Om du gillar att dansa eller bara gå, gör det. Step-up/aerobics är ett annat alternativ. Alternativt kan trappan i ditt hus eller flerbostadshus vara mycket effektiv träningsutrustning – och det är verkligen Helt gratis!

Nyckeln här är att välja något du tycker om, och om du inte hittat det ännu så kan du med vår webbtjänst få ett gratis träningsprogram som passar dig. Glöm inte att kolla med din läkare eller PT om träningsprogrammet är lämpligt för din hälso- och fitnessnivå.

Variation är också viktig av emotionella skäl. Gör det som är roligt för dig, även om du ibland inte har roligt vilket är normalt enligt min åsikt. Så om du gillar cykling, kanske du vill cykla utomhus i gott väder eller inomhus när det regnar. För att öka variationen, kan du göra lite styrketräning några gånger i veckan istället för andra träningsövningar som att gå, löpträna eller cykla.

PT online gratis

Hur hittar man en gratis PT online? Det enda riktigt bra sättet är att hitta en PT online som erbjuder en gratis period. Det är inte jättevanligt ann Personliga tränare erbjuder sånt, så en bättre lösning är att leta sikta på ett gratis personligt träningsprogram.
Idag kan man välja mellan en mängd olika gratis träningsprogram för personlig träning som är anpassad för både nybörjaren och den avancerade tyngdlyftaren. Beroende på de personliga träningsprogrammen som finns tillgängliga finns det några program som är mer omfattande och kräver ett antal år innan man kan ge sig på dem. Träningsprogram är dock ofta utformade för 3 månader eller 6 månader.

Typiska ämnen som tillhandahålls genom träningsprogram för personlig träning omfattar vanligen löpträning och avancerad triathlonträning, styrketräning, kondition, viktminskning, näringslära och fettförbränning, samt individuella coaching-kurser av en PT online.

I allmänhet innebär de flesta personliga träningsprogrammen djupgående studier i träningsfysiologi, kinesiologi, personlig träning, funktionell anatomi, biomekanik, flexibilitet och styrketräning, näringsvärderingar och programutveckling, träningsapplikationer och andra delar.

Ett antal träningsprogram för personlig träning mynnar ut i workshops, seminarier och fortbildningskurser i tyngdlyftning & styrketräning, skräddarsydda program för triatleter, inledande och avancerad flexibilitet, skadeförebyggande träning och kostprogram samt andra relaterade ämnen.

Studenter som har genomfört PT-utbildning inom att ta fram träningsprogram för personlig träning får vanligtvis ett examensbevis eller intyg om avslutning. Kandidater som vill bli nationellt certifierade, eller motsvarande, som PT måste emellertid uppfylla särskilda behörighets- och utbildningsbehov för att ta examen.

För det mesta får utexaminerade Personliga tränare och andra fitnessyrkesgrenar – de som tar fram träningsprogram för personlig träning – roliga och lukrativa karriärer som personliga tränare, träningsinstruktörer och träningsinstruktörer på kurorter, PT online företag, gymklubbar, sjukhus mm.

Om någon du känner är intresserad av att hitta gratis personanpassade träningsprogram, så får du gärna tipsa dem om vår webbtjänst!

Träningsprogram för att bygga muskler

Träningprogram för att bygga muskler blir allt populärare av den enkla anledningen att de ger ett tillfredsställande liv genom en starkare kropp, hälsosam motion och bra kost. Biologiskt är det viktigt för människokroppen att röra på sig och äta nyttig kost. Det är också nödvändigt att kroppen förbränner maten som en följd av fysisk aktivitet. Om tillräcklig aktivitet inte finns, blir effekten att man går upp i vikt.

Överviktiga personer är mottagliga för många sjukdomar. Nyare forskning har sett en ökning av fysiskt ohälsosamma livsstilar på grund av utvecklingen av teknik, och att människor mest sitter vid datorer. Träningsprogram för att bygga muskler används för att bekämpa denna aspekt. Idag är nya styrketräningsprogram utformade med tanke på varje individs specifika behov. Dessa nya gratis träningsprogram möjliggör större kontroll över hälsan genom att involvera aktiviteter som varje individ åtnjuter.

Specialutbildade proffs – ofta personliga tränare – tar fram dessa styrketräningprogram, och de innehåller vanligen ett träningsschema och ibland ett kostprogram. Feedback noteras från testpersoner för att förbättra träningsprogrammets kvalitet. Nya gratis träningsprogram lär deltagare att inkludera motion i deras vardagsliv.

Det finns vissa gym som erbjuder träningsprogram med en gratis provperiod. En kund kan gå och köra denna provperiod och så småningom välja en av sina gratis träningsprogram online. Det finns idag många appar och datorprogram som kan installeras för att möjliggöra snabb tillgång till testresultat och statistik.

Innan man börjar med något träningsprogram på ett gym brukar en PT analysera klientens medicinska historia och föreslår därefter träningsplaner i enlighet med detta. Många gym erbjuder träningsprogram på nätet och PT online – men dessa är nästan aldrig gratis. Det har blivit populärt att anlita PT online tack vare enkel tillgång till internet. Dessa appar och webbtjänster är ganska matiga med information om träning och kostplaner. Videodemonstrationer av övningar publiceras också på sidorna till förmån för online-deltagare.
Det är dock viktigt att läsa recensioner och rekommendationer för att få tips på en bra PT online.

Det har även på senare tid kommit flera nya träningsprogram som är utformade för personers ständigt föränderliga behov. Från träningsprogram som är speciellt utformade för viktminskning och kroniska sjukdomar, till specialutformade träningsprogram för tjejer och kvinnor.

Träningsprogram för helkropp hemma

Med så många olika träningsprogram på marknaden idag blir det svårt att filtrera bort de dåliga. Du kan hitta program som sträcker sig från viktminskning till att välja ett specifikt träningsprogram för att få magrutor eller en snygg rumpa, vilket är en stor marknad. Låt oss se vad som gör ett träningsprogram det bästa för helkroppsträning hemma.

Ett bra träningsprogram innehåller ett komplett utbud av övningar du kan göra i ditt eget hem. Detska illustrera viktiga övningar du kan göra på fritiden och utan att behöva ett gym-medlemskap. När du väljer det styrketräningsprogram du vill följa; försök välja en som inte kräver mer utrustning än du redan har. Det blir ju inte gratis om du måste köpa gymutrustning.

Bara för att vi pratar om träning betyder det inte att vi behöver ett helt hemma-gym, det finns bra träningsrutiner som inte ens kräver något annat än ditt eget fokus och beslutsamhet. Jag gillar träningsprogram som endast kräver 1 eller 2 moment. Till exempel hittar finns det fitnessprogram som ger dig en översikt över vilka övningar som fungerar bäst för olika personer och hur mycket tid man vill lägga på att träna.

Ett sätt att komma igång med hemma-träning för helkropp är att prova detta enkla upplägg i 1 vecka:

  1. Träna överkroppen 1 dag i veckan
  2. Träna ben 1 dag i veckan
  3. Träna core 1-2 dagar i veckan

Den här planen lämplig att börja med. Det är dock viktigt att ha en hel dag vila emellan eftersom din kropp behöver återhämta sig för att bygga muskler.

Träningsprogram för nybörjare inom styrketräning – 4 tips

När det gäller ditt träningsprogram för styrketräning – skulle det inte vara trevligt att spara värdefull tid och fortfarande ha samma muskelbyggande effekt, eller njuta ännu mer av bättre träningsresultat?

För det ska sägas direkt – i dagens samhälle är tiden den ultimata tillgången. Det finns i allmänhet aldrig tillräckligt med tid på dagen för att slutföra alla uppgifter du vill ha gjort, inklusive din träning. En av de största utmaningarna människor har för att uppnå en hälsosam kropp är att ha tid att göra det. Vi har väl alla hört ursäkten för att inte träna: “Jag har inte tid”?

Därför är det bästa träningsprogrammet för styrketräning en rutin som sparar dig värdefull tid och levererar lika bra, eller till och med bättre träningsresultat. Vem har tid att slösa i dessa dagar på en tidskrävande, ineffektiv träningsplan?

Så här kan du göra för att påskynda dina resultat. Följ dessa 4 enkla tidsbesparande träningsrutiner, och se din tid i gymmet – eller hemma – krympa ner till en hanterbar nivå. Genom att sänka din tid i gymmet finns det en bra chans att du kommer att kunna hålla ditt träningsprogram konsekvent och aldrig sluta bli starkare.

1. Var förberedd på träning, och fokuserad

Innan du börjar ditt träningsprogram måste du vara helt klar över vad du ska göra innan du går in i gymmet. Du behöver inte bara vara säker på ditt träningsprogram, utan också helt fokuserad under hela träningsprogrammet.

Att träna förberedd innebär att du vet exakt vilka övningar, vilken ordning, hur många reps du siktar på, och hur mycket tid du ska spendera på att träna. Många rekommenderar att man skriver ner all viktig data i en träningsdagbok eller en app innan man går in i gymmet.

När det gäller det bästa träningsprogrammet, undvik att prata med människor under ditt träningspass. Sluta läsa facebook mellan tränings-set. Lämna mobilen i bilen. Ha en reservplan för övningar när maskiner är upptagna.
När du börjar ditt träningsprogram är du laserfokuserad på vad du ska uppnå. Denna träningsinriktning kommer inte bara att spara tid, utan ger dig mycket bättre resultat.

2. Följ ett välstrukturerat, vetenskapligt, träningsprogram för att få bättre resultat på mycket mindre tid

Det man måste förstå är att inte alla träningsprogram är skapade lika. Faktum är att vissa är allvarligt bristfälliga och inte stöds av principer inom fysiologi. Det är viktigt att köra ett träningsprogram som är både effektivt på att bygga muskler och mycket tidseffektiv.

3. Öka din träningsintensitet

I din nya tidsbesparande träningsrutin vill du gradvis öka din träningsintensitet. Den här lilla strategin kommer omedelbart att ge dig framgång på kortare tid. När det gäller resultat så innebär ökad träningsintensitet helt enkelt mer pang för fitnesspengen. Inom styrketräning kallas sett Progressive Overload, eller progressiv överbelastning.

För din konditionsträning; använd träningsmetoden HIIT (High Intensity Interval Training- dvs högintensiv intervallträning). Det kommer att ge bättre resultat för konditionen på mindre tid.

Använd HIT (hög intensitetsträning) för din träningsplan inom styrketräning och tyngdlyftning. HIT är där du tränar tills muskeln tillfälligt inte orkar mer, och där du gradvis ökar motståndet över tiden och ökar träningens intensitet. Att integrera denna träningsmetod kommer i princip att garantera bättre resultat på kortare tid.

4. Planera din träningstid

För att vara så effektiv som möjligt; schemalägg din träningstid i din kalender. Var specifik, som till exempel tisdag från 19.00-19.40 gör du styrketräning, och från 19.40-20.00 gör du konditionsträning. Klockan 20.20 ska du vara färdigduschad och ute ur gymmet. Håll dig till din träningstidsplan. Återigen så kräver denna princip om smart planering att du är i tid när du går in i gymmet.

Följ dessa 4 tidsbesparande träningstips! Om du gör det sparar du inte bara massor av tid, men ger dig bättre träningsresultat under vägen.

Njut av din nya fritid!