Skip to main content

Nytt test avslöjar om du är vig som ett kylskåp. Gör så här

“Sitt och sträck”-testet är ett test som ofta används på gympalektioner och i andra fitnessmiljöer för att testa flexibiliteten i baksida lår och lägre ryggmuskler. Det traditionella sättet i USA är ”sitt och sträck”-testet från President’s Challenge Fitness Awards, som mäter din ”sitt och sträck”-poäng på en generell skala för fysisk fitness.

”Sitt och sträck”-boxen

Presidential Challenges ”sitt och sträck”-test kräver en Presidential Challenge ”sitt och sträck”-box för att mäta din flexibilitet. Boxarna har mått på översidan, som anges i centimeter för att mäta hur långt dina armar kan nå. Liknande ”sitt och sträck”-boxar kan göras hemma, med minimalt material.

Att genomföra testet

Det kan vara bra att värma upp innan testet, för att maximera flexibiliteten. Förbered dig för ”sitt och sträck”-testet genom att sitta på golvet och sträcka ut benen rakt framför dig. Böj inte knäna. Placera fötterna platt mot lådan, i axelbredd, och lägg den ena handen över den andra med handflatorna nedåt. När du är redo kan du öva att sträcka dig så långt fram så möjligt, tre gånger. Den fjärde gången måste du kunna behålla samma grepp i två sekunder medan resultatet noteras.

Poängsättning

Man räknar det poäng som är närmast fingertopparna. President’s Challenges ”sitt och sträck”-boxar är 23 centimeter när fötterna är mot boxen. Det betyder att om du kan nå tårna har du nått 23 centimeter. Att kunna nå sina tår anses vara ett bra betyg.

Fördelar och nackdelar

Eftersom President’s Challenges typ av ”sitt och sträck”-test är det vanligaste av alla kan du jämföra ditt resultat med en stor mängd data, och det är inte svårt att hitta ”sitt och sträck”-boxar jämfört med andra, mer ovanliga, varianter. Det här testet ger dock större fördelar till de med långa armar och korta ben, och nackdelar till de med korta armar och långa ben.

Andra varianter

Det modifierade ”sitt och sträck”-testet är mindre vanligt, och det är svårare att hitta boxar. Fördelarna är dock att det tar med armlängd, benlängd och kroppslängd i beräkningen, vilket det traditionella ”sitt och sträck”-testet inte kan göra. Den amerikanska flottan har också en egen variant av ”sitt och sträck”-testet, men skillnaderna ligger främst i måtten och nollpunkten.

Källor

Vanliga söktermer:
  • är du vig



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *