Skip to main content

Livsviktigt om simutrustning för övningar på djupt vatten

Att använda simutrustning medan man utför övningar på djupt vatten låter farligt. Det verkar som att fria händer och grunt vatten innebär de bästa förhållandena för undervattenträning. Atleter och fysioterapeuter har dock upptäckt att simning inte räcker och använder därför specialutrustning som designats för mer muskeltoning och kardiovaskulär ansträngning.

träning utrustning

Motstånd för överkroppen

Saker som ger överkroppen motstånd är wave webs, hand buoys och delta bells. Wave webs ser ut som handskar med nät. Byt position i dem för att både ändra ytan på vattnet runt dig och för att röra dig mer smidigt både vertikalt, horisontellt, fram och tillbaka, och i cirkulära rörelser. Hand buoys ser ut som handlar. Att använda dem i vattnet ändrar motståndet och hjälper dig att flyta. Delta bells hålls också i händerna, men motståndet sker genom att du antingen lutar dem eller hålla dem platt på sidan och göra olika rörelser. Ha alltid raka handleder när du hanterar hand buoys eller delta bells.

Toning av magen

Flytutrustning hjälper till vid övningar med låg effekt och låter användarna stanna ovanför vattenytan utan att trampa vatten. Den främjar också toning av magen om du använder den i en vertikal position. ”Nudeln” ser ut som sitt namn och är flexibel. Du kan arbeta med kärnmusklerna genom att vira den runt ryggen och under armhålorna, sitta på den och böja den som en gunga, eller sitta på den som man sitter på en häst. Bojbälten är en annan sak som håller kroppen flytande när du har den runt midjan. Att ha en vertikal position och hindra fötterna från att röra botten arbetar med kärnan.

Motstånd för underkroppen

En slags handbojor som kallas för ”buoyancy cuffs” kan viras runt fötterna, ovanför vaderna, medan du vadar i djupt vatten för att stärka magen och underkroppen. Spännet bör sitta utåt och kedjan ska vara under fotvalven. Bojorna ovanför vaderna hjälper dig hålla balansen. Det är viktigt att du har en korrekt hållning för att hålla balansen och förhindra skador. Om du tappar balansen kan du flyta på rygg eller ta dig till den grunda delen.

Säkerhet

Missta inte utrustning för träning på djupt vatten för flytutrustning. De som inte är simmare måste bära flytutrustning. Utrustning för simning på djupt vatten lägger till extra tyngd, och du vill inte drunkna. Därför är det viktigt att inte hoppa i vattnet när du bär bälten, bojor eller annan utrustning utan att först få kontroll över dem. Få inte panik om du tappar balansen. Dra upp knäna mot hakan. Sätt hälarna mot rumpan och dra dig framåt med händerna för att rulla framåt och sätta ner ett ben.

Källor



Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *