Skip to main content

Elit-simmarens löjliga övningar för att bli avsevärt bättre

Även om du frestas att bara hoppa i vattnet och börja simma i full fart kan en bra uppvärmning göra att du tränar bättre. Genom att värma upp ordentligt kan du få bättre rörelse under simningen, öka blodflödet till musklerna, och vara bättre förberedd mentalt inför ett tungt träningspass.

simning simma uppvärmning

Uppvärmning av benmuskler

Att värma upp benmusklerna innan du kliver ner i poolen är ett bra sätt att förbereda dig inför träningen. Jessi Stensland, en professionell triathlonutövare, nämner utfall som en bra uppvärmningsteknik. För att göra utfall ska du gå framåt med högerbenet så att det främre knät är böjt och merparten av kroppsvikten ligger på det främre benet. Medan du håller denna position ska du sträcka ut vänsterarmen rakt över huvudet och långsamt dra den tillbaka. Detta stretchar quads och lats, och jobbar med höfterna och gluteus. Gör denna stretchning fyra gånger per sida.

Bröstförberedelser

Övningen stående T är ett bra sätt att värma upp bröstmusklerna, enligt Stensland. Övningen görs på land innan du kliver ner i vattnet. Stå med en fot cirka 60 meter framför den andra och lyft sedan armarna ut från sidorna, med handflatorna mot golvet. Kläm skulderbladen inåt. Håll denna ställning i ett par sekunder och upprepa den sex gånger, och byt sida för varje repetition.

Ytterligare uppvärmningar på land

Du kan göra flera uppvärmningar på land för att förbereda dig inför simpasset. Stensland rekommenderar även övningar som hjälper dig töja ryggmusklerna, som att böja dig framåt eller bakåt när du står upp. Att stretcha nackmusklerna är också en bra övning enligt George Edelman, en fysioterapeut och mästarsimmare. Han föreslår att du sitter på en stol, placerar handen på huvudet, och försiktigt trycker diagonalt nedåt.

Förberedelser i vatten

Även om du fokuserar på en aktiv uppvärmning och stretchningar på land är det också bra att värma upp med lätt simning i poolen, innan du börjar simma ordentligt. simtränare Lisa Wolf föreslår en simtur med låg intensitet som gradvis ökar pulsen. Försök att simma lätt i 275 meter och rotera dina simtag. Byt till fyra längder där du fokuserar på sparkarna och gör sedan fyra längder där du fokuserar på armarna.

Källor

Vanliga söktermer:
  • värma upp innan simning



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *