Senast uppdaterad: 19 juni 2017

1 knep för att simma snabbare bröstsim (slipp lära crawl!)

Publicerat av:
Team Wolber

Bröstsim får sitt namn från armrörelserna, som börjar med händerna framför bröstet. Men de grodliknande bensparkarna är precis lika viktiga, och måste ske i rätt stund för att komplettera armrörelserna. Att öva på dina sparkar kan skära bort sekunder från din tid, och det kan innebära skillnaden mellan vinst och förlust i bröstsimstävlingar, som ofta är max 200 meter långa.

Våra senaste tester

Pris
Effekt
Betyg
  • En nästan otäckt bra fettförbrännare, överdosera inte!
  • Baserad på den senaste forskningen
Red Stack
Pris 295 kr 
395 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Maxar prestation och muskelbyggande
  • Bästa kreatinet vi provat
  • Praktisk tablettform
Fairing kreatin-kapslar
Pris 228 kr 
339 kr
Läs mer
Pris
Effekt
Betyg
  • Ökar muskel-uppbyggnaden - vetenskapligt bevisat
  • Troligen marknadens mest avancerade protein
  • Trippelprotein med Time Release-effekt
3 Phase Protein
Pris 309 kr 
429 kr
Läs mer

simning bröstsim benspark

Guide

Steg 1

För hälarna mot höfterna under återhämtningsfasen av simtaget, innan du drar med armarna. Böj knäna åt sidan medan du håller låren så horisontellt som möjligt, för att ha en strömlinjeformad hållning i vattnet. Samtidigt ska du vinka upp smalbenen så att fotsulorna är vända mot taket. Dra hälarna så nära höfterna du kan. Ju närmare höfterna dina hälar är, desto längre blir sparken. Längre sparkar är mer kraftfulla än korta sparkar.



Steg 2

Peka tårna utåt, bort från sidorna.

Steg 3

Genomför sparken genom att sträcka ut dina ben helt och hållet. Flytta fötterna i en liten vinkel mot varje sida, så att det är mer mellanrum mellan vaderna än knäna när dina ben är helt utsträckta.

Steg 4

För samman benen när sparken tar slut, vilket borde vara innan du påbörjar nästa dragfas med armarna. Håll benen raka och tårna pekandes bakåt under dragfasen, tills det är dags att föra hälarna framåt igen.

Tips & Varningar

Simcoachen Duane Sorenson på college rekommenderar att simma 90 meters bröstsim med cirka 95 % ansträngning, så att du kan fokusera på att bibehålla hållningen.

Kontrollera dig själv under en längre bröstsimstävling så att du inte tröttnar och tappar hållningen i slutet av loppet.

Källor

Psssst! Vi på Wolber har smyglanserat ett nytt verktyg som ger dig ett person-anpassat träningsprogram, 40-80% rabatt på nya träningskläder, världens bästa fitness-appar, och mycket mer. Och det är helt gratis. Testa själv! Klicka här.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

banner