Skip to main content

Att simma 500m som nybörjare är enklare än du tror [3 Steg]

Att simma 500 meter kräver effektivitet. Oavsett hur mycket man tränar har den mänskliga kroppen bara ett visst antal hjärtslag och kalorier att spendera under ett träningspass. På grund av detta behöver du lära dig vara mer effektiv i sin simning, så att du kommer längre på din begränsade portion kalorier. Att ha en felfri teknik och minska drag är mycket viktigt när det gäller att konservera energi under långdistanssimningar.

simma

Guide

Steg 1

Använd dig av långa, flytande simtag. Att spara simtag är det viktigaste för att lyckas, och hjälper dig spara energi och vara effektiv. För att simma 500 meter (10 längder i en 50 metersbassäng) kommer en relativt ineffektiv simmare använda upp till 550 simtag. Detta antal kan reduceras drastiskt genom att ta långa och flytande simtag. Det är också viktigt med en stadig spark. Att reducera antal simtag du behöver ta kommer spara massor av energi.

Steg 2

Simma med 65%-70%. Att simma långa distanser är ett uthållighetstest. Därför är det viktigt att du lär dig kryssa. När du tränar måste du ”balansera volym och intensitet för att hantera de krav som träning ställer på din kropp”, säger Terry Laughlin. För att göra detta bör du träna på att simma långa sträckor med 65%-70% av din kapacitet. Detta gör dig mer ekonomisk genom att du tvingas försöka få ut en längre sträcka av varje simtag.

Steg 3

Träna för 500 meter genom att göra upprepade set om 100 meter. Att simma kortare sträckor låter dig ha en snabbare takt medan du fokuserar på goda simtag. Att försöka simma 500 meter utan att först träna kommer bara göra dig trött. Trötthet skapar dålig hållning och ökar draget. För att simma 500 meter effektivt bör du därför börja med set om 100 meter. Andas bilateralt och se till att alltid ha en stark spark.

Tips & Varningar

Simma i en pool av olympisk storlek, med banor. Detta kommer säkerställa att du simmar rakt och låter dig hålla koll på distansen genom att räkna längder.

Överansträng dig inte. Ta pauser om du blir yr eller mycket trött.

Källor

  • Swim City: Distance Swimming Made Easy…and Smart; Terry Laughlin
  • Effective Water Fitness: Freestyle swimming technique: tips to improve your speed
Vanliga söktermer:
  • simtag



  • Din e-postadress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade *